در راستای تحقق رویکردهای نوین حکمرانی شهری، ارتقای بهرهوری سازمانی و استقرار نظام شایستهسالاری، معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز، نظام جامع ارزیابی، ارتقا و توانمندسازی حوزههای برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی را در سطح مناطق، سازمانها، معاونتها و ادارات کل شهرداری شیراز طراحی و اجرایی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری شیراز، این طرح راهبردی که برای نخستینبار با چنین رویکردی در سطح حوزههای برنامهریزی شهرداری شیراز به اجرا درآمد، با حضور تمامی رؤسای برنامهریزی واحدهای تابعه شهرداری برگزار شد. شرکتکنندگان در ۲ بخش تخصصی شامل آزمون علمی و ارزیابی مبتنی بر ایفای نقش مورد سنجش قرار گرفتند تا علاوه بر دانش و آگاهیهای تخصصی، مهارتهای مدیریتی، قدرت تحلیل، توان تصمیمسازی و قابلیتهای حرفهای آنان نیز ارزیابی شود.
هادی شهدوست شیرازی با اشاره به جایگاه محوری برنامهریزی در نظام مدیریت شهری اظهار داشت: برنامهریزی، مغز متفکر و قلب تپنده سازمان است و کیفیت تصمیمگیریها، تخصیص بهینه منابع، توسعه سرمایه انسانی و تحقق اهداف راهبردی شهرداری، ارتباطی مستقیم با توانمندی و شایستگی مدیران و کارشناسان این حوزه دارد.
وی افزود: مدیریت شهری امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مدیرانی دانشمحور، آیندهنگر، تحلیلگر و توانمند است. از همین رو، ایجاد یک نظام علمی و نظاممند برای ارزیابی، سطحبندی، توانمندسازی و ارتقای مدیران برنامهریزی، به عنوان یکی از اولویتهای اصلی معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی در دستور کار قرار گرفت.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز تصریح کرد: هدف این طرح صرفا سنجش وضعیت موجود نیست، بلکه شناسایی ظرفیتهای انسانی، ایجاد مسیر رشد حرفهای، ارتقای نیروهای توانمند، توسعه شایستگیهای تخصصی و فراهمسازی بستر جانشینپروری در حوزه برنامهریزی است تا بتوان از سرمایههای انسانی نخبه و کارآمد در مسیر تعالی مدیریت شهری بهرهگیری کرد.بر اساس این نظام، نتایج ارزیابیها مبنای تدوین برنامههای آموزشی تخصصی، تعیین سطوح حرفهای مدیران برنامهریزی و بهرهمندی افراد برتر از فرصتهای ارتقای شغلی و مدیریتی قرار خواهد گرفت.
شهدوست شیرازی در پایان تأکید کرد: شهرداری شیراز برای تحقق چشمانداز توسعه پایدار و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، نیازمند نظام برنامهریزی پویا، دانشبنیان و اثربخش است و تقویت سرمایه انسانی این حوزه، سرمایهگذاری برای آینده مدیریت شهری محسوب میشود.
گفتنی است؛ اجرای نظام جامع ارزیابی، ارتقا و توانمندسازی مدیران برنامهریزی، یکی از مهمترین برنامههای تحولگرایانه معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز در سال جاری به شمار میرود که با هدف ارتقای کیفیت تصمیمسازی، افزایش بهرهوری سازمانی و استقرار شایستهسالاری در تمامی سطوح مدیریت شهری دنبال میشود.