فیلمنامه بلند سینمایی «ممدوک» به قلم «محسن دانشور بیری» هنرمند شیرازی در ادامه حضور موفق خود در
جشنواره های بین المللی و ملی داخلی، این بار فانوس عمار و لوح افتخار بهترین فیلمنامه بلند سینمایی را هم به خود اختصاص داد.
همانگونه که نویسنده اثر می گوید: ممدوک داستان پسربچه بلوچی است که بواسطه زنده کردن بازی بومی محلی که ریشه در سنت و فرهنگ قوم بلوچ دارد، قهرمان مدرسه و روستا
می شود.
وی با اشاره به اینکه، از منظر ساختاری «ممدوک» جزو
داستان های کلاسیک قصه گو می باشد که در ابعاد مختلف به سنت ها و کهن الگوها می پردازد، این اثر تلاش دارد معنای بازگشت به خویشتن را زنده نگه داشته و عاملی شود که نمایانگر وحدت اقوام ایرانی باشد.
محسن دانشور با تکیر بر اینکه، محرک اصلی شکل گیری فیلمنامه ممدوک تجربیات زیستی دوران کودکی است، افزود: به این بیان که نوستالوژی های ایام کودکی در قالب بازی های بومی محلی می تواند معنای فراگیری ایجاد کند که مفهوم واقعی وحدت را حول محور کودکان در دایره ارزش انسانی قرار دهد، آن هم بصورت ناخواسته و بنابه ضرورت کودکی واین ناخوداگاه از یککودک می تواند قهرمانی درستکند که الگوی تمامنسل ها باشد.
وی بیان داشت: فیلمنامه سینمایی «ممدوک» در پنجاه و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد نیز شایسته دریافت تندیس زرین و دیپلم افتخار و در دومین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی(قزوین) برنده تندیس و دیپلم افتخار جشنواره شده بود.
آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد و از برگزیدگان بخش های مختلف تقدیر به عمل آمد و در برگزیدگان بخش فیلمنامه؛ لوح افتخار این بخشد به آثار «سرمنزل» به نویسندگی «کوثر امیدی»، « به دنبال خورشید» به نویسندگی«مهدی قاسمزاده»، «ایستاده در آوار» به نویسندگی«صائمه گیلانی» و «راه بی بازگشت» به نویسندگی«امیر روئینی» اهدا شد و فانوس این بخش نیز به اثر « ممدوک» به نویسندگی « محسن دانشور بیری» رسید.