استاندار فارس با تأکید براینکه اداره کنندگان آینده کشور بیشک از مسیر مدرسه و آموزش و پرورش عبور میکنند بر ضرورت ارتقای منزلت معلم سخن گفت و افزود: هزینه کردن در آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت یک سرمایهگذاری بلندمدت و پرمنفعت است.
یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس صبح سهشنبه هشتم آبان در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد.
دکتر حسینعلی امیری در اولین حضور خود به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان فارس بر ضرورت اهمیت امر تعلیم و تربیت تأکید و آن را زمینه ساز تربیت آینده سازان کشور دانست و خاطرنشان کرد: اداره کنندگان آینده کشور بیشک از مسیر مدرسه و آموزش و پرورش عبور میکنند؛ معتقدم هزینه کردن در آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت یک سرمایهگذاری بلند مدت و پرمنفعت است.
وی خواستار ورود بهترین افراد در حوزه تعلیم و تربیت شد و افزود: در تمام سطوح آموزش و پرورش باید افرادی اهل علم، خردمند، اندیشمند، نخبه، متعهد، متدین، معتقد به ارتقای تعلیم و تربیت و عاشق وجود داشته باشد.
امیری در ادامه عشق به معلمی را یکی از ویژگیهای برجسته شغل معلمی دانست و افزود: بدون عشق و علاقه کار تعلیم و تربیت به سامان نمیرسد.
نماینده عالی دولت در فارس بر ضرورت ارتقای منزلت معلم از هر جهت و به ویژه ارتقای جایگاه اجتماعی معلمان تأکید کرد و گفت: تعلیم و تربیت امری اداری نیست و با سایر امور قطعا بسیار متفاوت است. تا زمانی که معلم بودن را یک شرف نکنیم افراد خوب جذب این سیستم نمیشوند.
سرانه حضور دانشآموز ایران در هر کلاس ۲۵ نفر است اما متأسفانه در فارس و شیراز این سرانه به بیش از ۴۰ نفر رسیده است
وی در بخش دیگر سخنان خود سرانه حضور دانش آموزان در کلاسها را مورد توجه قرار داد و گفت: سرانه حضور دانش آموز در کلاس در سطح کشور ۲۵ نفر است اما متأسفانه در فارس و شیراز این سرانه به بیش از ۴۰ نفر رسیده که زیبنده استان و شهر شیراز نیست.
امیری ادامه داد: حل مشکلات تعلیم و تربیت وظیفه اسلامی و انسانی همه مسئولین است؛ اگرچه منابع محدود است اما مدیریت صحیح منابع محدود از ویژگیهای یک مدیر توانمند است.
استاندار فارس در قسمت دیگری از مطالب خود با اشاره به سیاستهای مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور مبنی بر آموزش به فرزندان اتباع دارای مجوز، اظهار داشت: فرزندان اتباع مجاز نباید از تحصیل باز بمانند پس در پیشنهادات این حوزه باید بازنگری صورت پذیرد.
برنامهریزی برای آموزش اتباع بیگانه باید به نحوی باشد که کمترین آسیب و در عین حال بیشترین بهره را در پی داشته باشد
امیری با اشاره بر اینکه برنامهریزی برای آموزش اتباع بیگانه باید به نحوی باشد که کمترین آسیب و در عین حال بیشترین بهره را در پی داشته باشد، افزود: طیفی از موضوعات مختلف در حوزه آموزش و پرورش و همچنین حضور در مدرسه همواره مورد توجه است و همه از کارکردهای مختلف و متعدد مدرسه از جمله مباحث اجتماعی و فرهنگی، جدا از بحث آموزش آگاه هستیم که باید در
برنامه ریزی های به آنها توجه شود.
وی در ادامه با اشاره به نقشه راه آموزش و پرورش فارس، تصریح کرد: برنامه عملیاتی باید هدفگذاری و دارای جدول زمانبندی باشد؛ اساسا ارزش برنامهریزی در قابل اندازهگیری و رصد و پایش آن است.
امیری با اشاره به وجود کشاورزی و باغداری و گردشگری و سایر صنوف فعال فارس هم، گفت: باید جذب هنرستانها بر اساس نیازمندیهای استان انجام شود البته در این زمینه درکنار سیاست گذاری به فرهنگ سازی
هم نیاز داریم؛ در بسیاری از کشورها تکنسین شدن نسبت به تحصیلات تکمیلی در تخصص بیشتر مورد اقبال قرار گرفته و دلیل آن هم جذب سریعتر در بازار کار است.
استاندار فارس در ادامه برنامههای سیزدهم آبان و روز استکبار ستیزی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: دانش آموزان به نشاط و شادی نیاز دارند تأکید دارم برنامههای استکبار ستیزی امسال باید به مراتب با سالهای گذشته متفاوت و جذابتر از آن باشد.
امیری افزود: در فارس فرهنگ کار خیر بسیار زیاد است لذا از ظرفیت خیرین مدرسه ساز در بخشهای سختافزاری و نرمافزاری استفاده شود.
نماینده عالی دولت در فارس در ادامه شورای آموزش و پرورش را هم مورد توجه قرار داد و گفت: به سبب اینکه تعلیم و تربیت امری چند وجهی است به خرد جمعی و مردمیسازی برای تصمیم گیری در آن حوزه نیازمند است؛ هر کدام از اعضای شورا پیشنهادات خود را به دبیرخانه ارائه تا پس از بررسی در دستور کار قرار گیرد. شوراها عمدتا به سیاست گذاری میپردازند پس تأکید دارم از طرح موضوعات مصداقی اجتناب شود تا از موضوعات مهم و کلان استان غفلت نشود. هر شش ماه یکبار نیز این شورا مصوبات گذشته و میزان تحقق آن را ارزیابی کند و نتایج آن را ارائه
دهد.
در پایان این جلسه دکتر امیری استاندار فارس از سرکار خانم فاطمه ترابی دانش آموز پایه دوازدهم به سبب حضور در جلسه تقدیر کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس: زنگ استکبارستیزی روز ۱۳ آبان در تمامی مدارس فارس نواخته خواهد شد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین از توسعه متوازن رشتههای مهارتی دانشآموزان بر اساس برنامه ششم توسعه در این استان خبر داد و افزود: در همین راستا درصد توسعه متوازن رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه همواره رو به افزایش بوده و از ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
دکتر فرشید قاسمی در یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: فارس با دارا بودن بیش از ۹۴۱ هزار دانش آموز، ۶۰ هزار معلم و ۴۲ هزار کلاس درس، یکی از پرجمعیتترین آموزش پرورشهای استان های کشور است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تشریح آمار و ارقام آموزش و پرورش فارس، افزود: در راستای توسعه متوازن رشته های مهارتی دانش آموزان بر اساس برنامه ششم توسعه، درصد توسعه متوازن رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه همواره رو به افزایش بوده و از ۳۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
قاسمی تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده در سال تحصیلی اخیر، دانش آموزان استان فارس در کنکور سراسری برای اولین بار، ۵ رتبه تک رقمی و ۹۸ رتبه دو رقمی را کسب کردند و استان فارس جایگاه پنجم کشور را از آن خود کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در المپیادهای علمی نیز دانش آموزان، استان فارس توانستند ۳ مدال جهانی را کسب کنند و در سطح ملی نیز، ۷ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۷ برنز را از آن خود کردند.
قاسمی با تشریح برنامه های سیزده آبان در استان عنوان کرد: نواختن زنگ استکبار ستیزی در کلیه مدارس استان، استفاده از بیلبوردهای شهری برای تبلیغات بزرگداشت یوم ۱۳ آبان، فراهم کردن زمینه حضور حداکثری دانش آموزان و فرهنگیان در آیین راهپیمایی سیزده آبان، تهیه و توزیع ۲۰ هزار بسته فرهنگی در بین دانش آموزان کم برخوردار وبرگزاری اردو و پویش های متعدد دانش آموزی از جمله اقدامات استان در خصوص گرامیداشت ۱۳ آبان است.
خاطر نشان می شود؛ در این جلسه حکم انتصاب دکتر حسین علی امیری؛ استاندار فارس به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان که به امضای وزیر آموزش و پرورش رسیده بود به ایشان اهدا شد.