فریدون رئیسی- سرویس ورزشی
امروزه با توسعه بسترهای نوین ارتباطی و فراهم شدن زیرساختهای فناوریهای نوین دیگر خدمات رسانی به شهروندان برمبنای شیوههای قدیمی چندان پاسخگو نیست و رضایت مردم و مراجعه کنندگان به دستگاههای اداری و اجرایی را در پی نخواهد داشت.
دولت با توجه به بسترهای نوین ارتباطی، سامانه سامد را به عنوان یک پل ارتباطی میان دولت و مردم راه اندازی کرد تا برای پایان دادن به بوروکراسی اداری، کاغذبازی دستگاهها، رسیدگی بهتر به درخواستهای شهروندان، افزایش سرعت و کیفیت بررسی مطالبات مردمی، جلوگیری از رفت و آمد بی مورد به ادارات و دستگاهها و صرفه جویی در وقت و انرژی کارکنان دستگاهها گامهای بلندی برداشته باشد.
این سامانه اگرچه نقاط ضعفی نیز داشته است اما توانسته در تحقق اهداف دولت از قبیل توسعه دولت الکترونیک، پیگیری سریع و به موقع مطالبات مردمی، ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی استان به لحاظ میزان دقت و سرعت پاسخگویی و ... موفق باشد.
به هر حال سامانه سامد یک باب و دریچهای است تا مردم صدای خود را به مسئولان برسانند و انتقاد، درددل و سخنان خود را با مسئولان در میان گذاشته و مدیران را پاسخگو کنند.
یکی از ویژگیهای این سامانه آن است که مطالبات، درخواستها و انتقادهای مردم در کمترین زمان و هزینه پاسخ داده میشود و مدیران در بلندمدت به سمت فرهنگ پاسخگویی، نقدپذیری و جدیت در امور سوق داده میشوند.
از آنجا که این سامانه در استان فارس به خوبی فعالیت دارد و بر اساس برنامهریزیهایی که توسط بازرسی استانداری انجام میگردد همواره مدیران کل و دستگاههای اجرایی با حضور در این سامانه پاسخگوی سؤالات مردم از طریق شماره ۱۱۱ میباشند. در این راستا با توجه به مشکلاتی که برخی از شهروندان در راستای ورزش استان داشتند لذا دیروز دکتر خداجو مدیر کل ورزش و جوانان با حضور در استانداری فارس در این سامانه پاسخگوی سؤالات مردم استان بود و پس از شنیدن مشکلات افرادی که تماس گرفته بودند با سعه صدر پاسخ آنها را داد و کارهایی که نیاز به پیگیری داشت قول داد تا توسط قسمتهای مربوطه در اداره کل ورزش و جوانان پیگیری شود. دکتر خداجو مدیرکل ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به هر حال مطالبهگری حق مسلم مردم عزیز میباشد و در این راستا مسئولین همواره به عنوان خادمین مردم باید پاسخگو باشند. وی گفت: با توجه به گستردگی که استان فارس در بعد ورزش دارد و بودن ۳۷ شهرستان در سطح استان فارس باعث شده تا همواره به خصوص در راستای پروژههای نیمه تمامی که وجود دارد مشکلاتی در شهرستانها، روستاها و بخشها وجود داشته که پیگیر رفع مشکلات آنها و قرار گرفتن در چرخه بهره برداری می باشند. وی گفت: از آنجا که خیلی از مردم دسترسی نزدیک به مدیر کل یا معاونین اداره کل ورزش و جوانان را ندارند این سامانه بهترین فضا است تا آنها بتوانند با یک تماس تلفنی مشکلات خود را با مدیران مطرح نمایند و پاسخ آنها در همان لحظه داده شود. خداجو گفت: قطعا با توجه به درخواستهایی که عزیزانی که مشکلاتی را مطرح کردند داشتند پیگیریهای لازم را انجام و برخی را در همان تماس تلفنی پاسخ دادیم و برخی نیاز به بررسی و پیگیری دارد که قطعا این کار را در اداره کل ورزش و جوانان انجام خواهیم. وی گفت: به عنوان خدمتگزار ملت وظیفه داریم تا آنچه که نیاز مردم و خواست آنها میباشد را جامه عمل بپوشیم و در دولت وفاق ملی مهم ترین مسئله پاسخگو بودن در مقابل مردم میباشد که قطعا این مهم را در اداره کل ورزش و جوانان سرلوحه کارهای خود قرار داده و در راستای رضایتمندی مردم گام برمیداریم.
مدیرکل ورزش و جوانان فارس گفت: اداره کل ورزش و جوانان در شیراز و همچنین ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان همواره پاسخگوی مطالبات و خواستههای مردم عزیز و علاقمندان به ورزش میباشند و عزیزانی که در این راستا مشکلاتی داشته باشند میتوانند با مراجعه به ادارات شهرستانها درخواست خود را به صورت کتبی به ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها یا اداره کل ورزش و جوانان استان تحویل داده و قطعا پیگیر مسائل و مشکلات آنها خواهیم بود واین یکی از وظایف ذاتی اداره کل ورزش و جوانان فارس می باشد.