یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از آزادراه در حال ساخت شیراز-اصفهان کاهش تلفات جادهای اعلام شده اما این گذر مهم هنوز افتتاح نشده قریب به ۱۸قربانی و حدود ۸۰ مصدوم گرفته و به بلای جان مسافران تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا،استان فارس طی سالیان گذشته به دلیل دارا بودن بیشترین طول راه های کشور و نبود حتی یک کیلومتر آزادراه همواره بر قله آمار تلفات جاده ای
و تصادفات کشور قرار داشته ، جایگاهی که قابل افتخار نیست ، از این رو یکی از مهمترین اولویت های ساخت آزاد راه شیراز-اصفهان،کاهش تلفات جاده ای بوده است.
تنها آزادراه در حال احداث استان فارس بین دو کلانشهر شیراز و اصفهان هنوز افتتاح نشده اما از خودروها میزبانی می کند و تاکنون ۱۸ کشته و حدود ۸۰ زخمی بجا گذاشته که آمار نگران کنندهای است.
پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای آزادراهی کشور در دست اجرا است و با حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی کار اجرایی قرار دارد.
عملیات اجرایی این آزادراه که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح های ملی یاد میشود در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و طی سالیان گذشته بارها افتتاح آن به دلیل مشکلات مالی و ... به تعویق افتاده است.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می انجامد
که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان که بر خلاف مسیر فعلی، به شکل مستقیم است طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و حدود ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته خواهد شد.
کاهش حوادث جادهای و تلفات و خسارت های جانی ناشی از بهره برداری از این طرح کلان ازجمله مزایای آن اعلام شده بود اما اکنون خبر فوت و مجروحیت قریب به ۱۰۰ نفر در این آزادراه نیمه کاره شوکه کننده است.
۱۷ کشته و ۸۰ زخمی در آزاد راه افتتاح نشده
شیراز – اصفهان!
انتشار خبر کشته شدن ۱۸نفر و زخمی شدن ۸۰ نفر طی ۲ سال گذشته در آزادراه در حال احداث شیراز-اصفهان طی روزهای اخیر نگرانی هایی به دنبال داشته است.مسئولان فرماندهی انتظامی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تلویحا این آمار را تایید کردند.
رانندگان ساکن در مناطق اطراف آزادراه شیراز-اصفهان نیز اعلام می کنند که به دلیل به علت تردد ماشین آلات سنگین راهسازی جاده های درجه ۲ و ۳ اطراف این آزادراه در حال ساخت تخریب شده و از گذشته نیز بی کیفیت بوده و به همین دلیل آنها ترجیح می دهند که از آزادراه نمیه تمام برای عبور و مرور استفاده کنند.
طول آزادراه شیراز-اصفهان حدود ۳۵۰ کیلیومتر است و مسدودسازی تمامی راه های فرعی و حاشیه این آزادراه نیز کار دشواری است.
رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فراوانی جانباخته و مجروحین در آزادراه شیراز اصفهان که هنوز ترافیکی رسمی ندارد نگران کننده است.
سرهنگ علی اصغر همایونپور، افزود: آزادراه شیراز –اصفهان همچنان محیطی کارگاهی است و رانندگانی که به این مسیر وارد می شوند بی توجه به علایم مربوط به عبور ممنوع و محیط کارگاهی این اقدام را انجام
می دهند.
وی ادامه داد: ادوات راه سازی در این مسیر قرار دارد و عملیات اجرایی ساخت این آزادراه در جریان است اما بی توجهی به این مساله باعث شده که بعضی رانندگان وارد این محدوده شده و جریان ترافیکی شکل گیرد و به دلیل اینکه لازمه های ایمنی و روند ایمنی نیز در این محیط تمام نشده تهدید و آسیب هایی در پی داشته است.
آزادراه هنوز محیط کارگاهی و تردد در آن غیرمجاز است
رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس با بیان اینکه دهها نفر جانباخته و مجروح و همچنین خسارتهای مالی نیز در پی این وضعیت در مسیر آزادراه افتتاح نشده شیراز-اصفهان به وجود آمده است،گفت: فراوانی تصادفات و حوادث در این محور که هنوز محیطی کارگاهی است کاملا مشهود و لازم است که شهروندان و خصوصا مردم محلی و ساکنین شهرها و روستاهایی که در اطراف این آزادراه قرار دارند علایم ایمنی و عدم تردد در این محور را جدی
بگیرند.
وی اضافه کرد: اصول لازم رعایت مسایل ایمنی به مسئولان اجرایی ساخت آزادراه ابلاغ شده است و اکنون رویکرد مردم و توجه به علایم می تواند از بروز این حوادث ناخوشایند جلوگیری کند.
همایونپور با بیان اینکه این محیط کارگاهی است و مردم و رانندگان نباید وارد محور شوند،گفت: راه های دسترسی به این آزادراه زیاد است و به دلیل اینکه این آزادراه به بهره برداری نرسیده بسیاری از مسیرهای دسترسی به آن محدود نشده و از طرفی نیز طول مسیر زیاد است و مسدود کردن تمام مسیرهای دسترسی عملا غیرممکن است ولی باید شهروندان به علایم توجه کنند تا مشکلات و آسیب ها کاهش یابد.
راه های فرسوده و قدیمی، عامل ترغیب رانندگی در آزادراه است
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعضی مردم محلی اعلام کرده اند که مسیرهای نزدیک این آزادراه به دلیل تردد ماشین آلات راه سازی تخریب شده و مردم ترجیح می دهند که از مسیر آزادراه تردد کنند،گفت: راه های فرعی و روستایی درجه ۲ و ۳ در اطراف این آزادراه زیاد وجود دارد و ویژگی های این مسیرها به هیچ وجه حتی با وضعیت کنونی آزادراه نیمه تمام شیراز-اصفهان هم قابل قیاس نیست و آزادراه به مراتب با همین وضعیت از مسیرهای دیگر بهتر است و این مساله عامل ترغیب رانندگان برای استفاده از این مسیر است.
رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس ادامه داد: زمانی که کار ساخت آزادراه به اتمام برسد مسیرهای اطراف نیز بهسازی و ترمیم خواهد شد و این در دستور کار دستگاه های اجرایی متولی قرار دارد.
عواقب رانندگی در آزادراه شیراز-اصفهان بر عهده اشخاص است
وی خاطرنشان کرد: ورود به آزادراه با توجه به کارگاهی بودن آن ممنوع است و هرگونه عواقب بی توجهی به این مساله نیز متوجه شخص خواهد بود.
همایونپور تاکید کرد: به روسای کارگاه های موجود در مسیر آزادراه اعلام شده که کنترل و نظارت دقیقی بر ورود و خروج خودروها به آزادراه داشته باشند ولی طول مسیر به حدی زیاد است که این کار امکان پذیر نیست و شاهد ورود و تردد بعضی خودروها در این مسیر هستیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فراوانی تصادفات،جانباختگان،مجروحین و متوفیان در این مسیر کارگاهی ایجاب کننده اتخاذ تمهیدات لازم از طرف مسئولان امر برای اتمام پروژه و یا مسدودسازی و ایمن سازی کامل محیط است و از طرفی دیگر شهروندان نیز باید از ورود قبل از افتتاح به این مسیر نیز جدا خودداری کنند.