حسین حسن پور - تماشا
تأکید شورای اسلامی شهر خارج شدن زندان عادل آباد از شیراز را ضروری دانست.
دکتر مهدی طاهری در نطق پیش از دستور خود در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان از طریق تفاهمنامه امنیتی بین دو کشور با میانجی گری دولت چین اظهار کرد: اکیدا توصیه دارم تا دولت تلاش مضاعف خود را در استحکام و توسعه روابط دیپلماتیک و تجاری گسترده با کلیه کشورهای همسایه به ویژه حوزه خلیج همیشه فارس برقرار نماید. این روابط قادر است حوزه انرژی خلیج فارس را تا دریای مدیترانه و از آنجا به اروپا گسترش دهد و انقلابی را در تجارت جهانی سبب شود، البته اگر آمریکا و اسرائیل این اجازه را به منطقه غرب آسیا و اروپا بدهند.
* قبرستان دارالسلام شیراز دارای یک طرح جامع نیست
او با اشاره به اینکه قبرستان دارالسلام شیراز دارای یک طرح جامع نبوده و هر واحدی از واحدهای شهرداری به ظن خود موضوع را پیش می برد و در این بین توجه لازم به مطالبات مردمی و متدینین و بویژه وابستگان به دفن شدگان رعایت نشده است از شهردار خواست کرد تا کارگروه متمرکزی برای این امر مهم برقرار شود تا موضوع به صورت یکپارچه و با رعایت جمیع جوانب مورد رسیدگی قرار گیرد . این ثروت ملی را نباید با بی توجهی یا کم توجهی بلا اثر ساخت.
* شناخت گسلهای شیراز
دکتر طاهری گفت: مطالعات زمین شناسی و شناخت گسل های شیراز علی رغم مطالعات قبلی که به صورت جامع نبوده این بار به صورت جامع توسط مرکز مطالعات زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری مشترک توسط شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس است.
وی افزود: مطالعات جامع هیدرولوژی دشت شیراز مورد تصویب و دستور برای شهرداری بوده تا این مهم را از طریق مشاور ذی صلاح و با مشارکت همه دستگاه های مسئول مدیریت کند تا یکبار برای همیشه در قالب یک مطالعات جامع همه دستگاه های مسئول تکالیف خود را برای رسیدگی به همه مسائل حوزه آب اعم از روان آب ها، آب های سطح الارضی و تحت الارضی در شیراز بدانند موضوعاتی بود که طاهری در بخش دیگری از نطق آن
پرداخت.
* نیازمند نقشه راه در رفع محرومیت هستیم
به باور تأکید شورای شهر در باب رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شیراز و اساسا در موضوع محرومیت زدایی تا زمانی که نقشه ژئودیتای عناوین محرومیت های شهر شیراز و در اولویت اول همان 40 محله ی موصوف تهیه نشود و در انتشار عمومی قرار نگرفته و عموم مردم و متخصصین امر دقیقا ندانند چه چیزی محرومیت دیده شده و پروژه های مقابل آنها برای رفع محرومیت کدامست و در چه زمان با کدام منبع و توسط چه دستگاه هایی اجرا
می شوند، کماکان در مسیر صحیح رفع محرومیت قرار نداریم
طاهری در ادامه سخنانش بیان کرد: نیازمند نقشه راه در رفع محرومیت در کلانشهر شیرازهستیم.
* برخی از دستور کارها محرمانه است
او در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص برخی از جلسات غیرعلنی شورا و محرمانه بودن مصوبات اخیرگفت: سوالاتی مطرح شده که قبلا هم تشریح نموده ایم و اکنون نیز از باب تنویر افکار عمومی مجددا توضیح داده می شود.از آنجا که گاهی اوقات طرح یا لایحه از مبداء توسط دستگاه یا نهاد تنظیم کننده با مهر طبقه بندی محرمانه وارد دستور شورا می شود به جهت رعایت قوانین جاری کشور رسیدگی به این نوع از موضوعات به صورت غیرعلنی بوده و مصوبات نیز در قالب محرمانه خواهند بود و این امر موضوع تازه ای برای شورای ششم نبوده و مسبوق به سابقه نیز می باشد.
* هدف از بودجهبندی ایجاد ساختار در تصمیمسازی و تصمیمگیری است
تأکید شورای شهر در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: هدف از بودجه بندی بر مبنای عملکرد، ایجاد ساختاری در تصمیم سازی و تصمیم گیری در باره منظم سازی تعهدات، تخصیص و کنترل منابع شهرداری بر اساس آثار عینی و پیامدهای سنجش پذیر است.
او ادامه داد: این مبنای صحیح برای تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع اگر رخ ندهد و تبعاً اگر نتایج پیامدهای مورد انتظار از آنچه از تخصیص بودجه بر آن تعیین شده است، سنجش پذیر نشوند به جرات می گویم چون فرآیند بودجه ریزی بدون چنین مبنایی است موضوعیتی هم برای کنترل بودجه وجود نخواهد داشت. آشکار است زمانی که ارتباطی منطقی میان مبانی بودجه و نتایج عملکرد آن وجود ندارد، مبنایی برای پاسخگویی در مقابل استفاده از منابع و مدیریت کیفیت آن هم نیست.
طاهری به موضوع ارزیابی عملکرد پرداخت و گفت: بودجه یک جزیره است و عملکرد خود خوانده در شهرداری که احتمالا نیم نگاهی تحقیرآمیز به تحقق ارقام بودجه دارد نیز یکی از پارامترهای آن دیده شده اند. اینجا فرق بین کسی که تلاش خود را برای بهبود عملکرد مصروف می دارد با کسی که تلاش ندارد در دو جزیره مختلف مورد محاسبه قرار می گیرد. شورا و شهرداری شیراز اگر به دنبال یک تحول اساسی است راهی به جز عبور از نظام بودجه ریزی موجود
ندارد.