امروز، پنج شنبه، ۹ تیر ۱۴۰۱

عقب‌ماندگی فارس در حوزه راه

حسین حسن پور-  تماشا                                                                
عکاس: حجت رحیمی
مسکن و راه این روزها بحث محافل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است چون مقوله مسکن به عنوان یکی از نیازهای اصلی بشر در کشور ما شرایط مطلوبی ندارد و با وجود اینکه چند میلیون واحد مسکن خالی در کشور است اما چند میلیون خانواده نیز اجاره نشین هستند و از بلای اجاره خانه بالا فریادشان به آسمان بلند شده است و یکی از دلایل اصلی که خیلی از جوانان نمی توانند ازدواج کنند نداشتن مسکن و بالا بودن اجاره منازل است.
این واقعیت ها نشان می دهد که توزیع مسکن به درستی در کشور انجام نشده است و به دلیل سیاست های 
غلط دولت مردان در چند دهه اخیر مسکن به جای یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است. تاکنون هم هر نسخه ای که دولتی ها و
 کارشناس های آنها پیچیده اند این بیمار را بدحال تر کرده است و نشانی از درمان وجود نداشته است.
در سوی دیگر وضعیت بد راه های کشور در کنار نداشتن استاندارد اتومبیل های ساخت داخل و موانعی که بر سر راه ورود خودرو با کیفیت خارجی ایجاد شده است باعث گردیده تا تلفات جاده ای در کشور ما سر به فلک بگذارد و هر ساله بسیاری از هم وطن ها دچار آسیب های جدی در تصادفات می شوند یا جان خود را از دست می دهند. 
در راستا حل مشکل مسکن اقشار ضعیف، دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می کند که پیرامون این موضوع و وضعیت راه های استان فارس توضیحات مدیر کل راه و شهرسازی فارس در ادامه
 می آید.
* احداث ۲۴۰ هزار واحد مسکن در دوره چهار ساله دولت سیزدهم سهم فارس است
دکتر محمود رضا طالبان در ابتدای سخنانش پیرامون مسکن هایی که دولت سیزدهم متعهد به ساختن شده است، اظهار کرد: ساخت چهار میلیون مسکن در دوره چهار ساله این دولت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که احداث ۲۴۰ هزار واحد آن سهم استان فارس است. بر این اساس ثبت نام متقاضیان انجام گردید و حدود ۴۱۷ هزار نفر ثبت نام اولیه را انجام دادند که پس از ۹۶ درصد پالایش این افراد شامل تعداد ۱۳۰ هزار واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن هستند و ما مکلف به تأمین مسکن برای این تعداد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن به نقطه عطفی در مسکن کشور محسوب می شود و یکی از رسالت های وزارت راه و شهرسازی به نتیجه رساندن نهضت ملی مسکن است، افزود: از کل افراد واجد شرایط تاکنون برای ۳۰هزار نفر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، ۳۰هزار نفر در شهرهای جهرم، فسا و مرودشت که جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر دارند و برای ۷۰ هزار نفر هم در شهر شیراز باید خانه احداث شود.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: در شهرهای زیر یکصد هزار نفر کار به بنیاد مسکن تقدیم شده است که یا خود بنیاد و یا به صورت مردم سازساخته می شود.
دکتر طالبان با یادآوری اینکه بر اساس تعداد تائید شدگان نهضت ملی، دولت مکلف به احداث ۷۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فارس است، گفت: با توجه به شیوه‌نامه اعلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی، واحدهای مسکونی احداثی در شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر ۲ واحد در ۲ طبقه و در شهرهای با ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، چهار واحد در ۲ طبقه و در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت واحدهای آپارتمانی چهارطبقه و نهایتا در کلانشهر شیراز واحدهای آپارتمانی ۶ و ۸ طبقه خواهد بود.
* سه هزار هکتار برای ساخت واحدهای مسکونی فارس در نظر گرفته شده است
مدیر کل راه و شهرسازی فارس افزود: سه هزار هکتار برای این واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده که یک هزار و 300 هکتار آن تصویب شده و تقدیم به کارگزار شده و یک هزار و 700 هکتار زمین هم در صف شورای عالی معماری و شهرسازی است.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به اینکه امید است به زودی یک هزار و 700 هکتار به زمین های ما اضافه شود، گفت: در 2 شهر زرقان و استهبان مشکل تأمین زمین وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 700 واحد در شهرهای جهرم، کازرون و مرودشت، 687 واحد هم در شیراز وارد فاز عملیاتی شده که بین صفر تا 15 پیشرفت فیزیکی داشته است، اضافه کرد: تعدادی واحدهای مسکن شیراز در «میانرود»، «سلطان آباد» و «سهل آباد» ساخته و تا آخر هفته تجهیز کارگاه آغاز می شود.
طالبان با اشاره به اینکه روند اجرایی برای احداث ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر جدید صدرا آغاز شده است، در ادامه گفت: در سایر نقاط شهری استان فارس هم پس از نهایی شدن زمین کار آغاز خواهد شد و امیدواریم که طرح در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر طی ۲ سال از زمان آغاز و در سایر شهرها طی ۲.۵ سال به سرانجام برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دولت تلاش می‌کند که بهره وام‌ها را کاهش داده و پروژه‌ها در موعد تعیینی به سرانجام برسد، به همین دلیل براساس قانون جهش مسکن صندوقی پیش بینی شده است که دولت به آن پول تزریق کند و از آن محل یارانه وام پرداخت شده و نرخ تسهیلات از ۱۸ درصد کمتر شود.
طالبان با یادآوری این مطلب که در بحث ساخت در سه ماهه آخر 1400 دولت قیمت ابتدایی را هر متر مربع چهار و نیم میلیون تومان مشخص شده است، افزود: هر سه ماهه یک شاخص تعدیل وجود دارد که هزینه ها بر اساس تعدیل جدید مشخص می شود.
وی با اشاره به اینکه قرارداد های ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر یکصد هزار نفر 2 ساله است، افزود: در مابقی موارد 30 ماهه است و واحدها بر اساس نقشه 90 تا صد متری است.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس با یادآوری این مطلب که در کیفیت سنجی نهضت ملی از تجربه مسکن ملی تجربه کردیم، اظهار کرد: همه بحث نهضت ملی مسکن این بوده است که زمین با قیمت صفر به مردم ارائه شود و 35 هزار واحد در بافت فرسوده با هدف احیای بافت شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه تا زمانی که زمین تأمین نشود پولی واریز نمی شود، اضافه کرد: زمین که تأمین شد مردم باید پول واریز کنند.
*  از تجارب مسکن مهر باید استفاده کنیم
دکتر طالبان با بیان اینکه طرح مسکن مهر در بعضی از نقاط خوب و بعضی نقاط با اشکال اجرا شد، گفت: امروز ما از تجارب کسب شده در طرح مسکن مهر درس گرفته و برای بهبود کیفیت و بهره وری مناسب کار در طرح نهضت ملی مسکن باید از آنها استفاده کنیم.
وی در رابطه با وضعیت مسکن مهر در فارس گفت: پرونده مسکن مهر در فارس بسته شده و به دنبال اجرای برخی تعهدات انجام نشده در سایت‌های مسکن مهر استان نظیر لپویی هستیم. 
مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: قول می‌دهیم که در طرح نهضت ملی، به موازات شروع پروژه در سایت‌های مختلف موضوع احداث مراکزی نظیر مسجد، کلانتری، مدرسه، فضاهای عمومی و ... پیش ببریم و به همین دلیل بحث طراحی در شماری از پروژه‌های این طرح طی هفته‌های آینده آغاز شده و به سرانجام می‌رسد.
* از فضاهای بافت فرسوده شهرها به ویژه در شیراز برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن استفاده می‌گردد
او در خصوص استفاده از فضاهای بافت فرسوده شهرها به ویژه شیراز برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن، گفت: ۳۵ هزار واحد از کل واحدهای طرح نهضت ملی استان فارس در محدوده بافت فرسوده قرار می‌گیرد که ثبت نامی نیست.
* هنر نهادهای توسعه‌گر، خانه‌دار کردن ساکنان بافت فرسوده در محل زندگی آنان است
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه ۴ عنصر در بازآفرینی بافت‌های فرسوده تأثیرگذار است، این عناصر را مالک، سرمایه‌گذار، شهرداری و دولت دانست و گفت: در این بین ۲ عنصر شهرداری و دولت از قدرت و توان بیشتری برخوردارند.
دکتر طالبان با بیان اینکه در بازآفرینی برای تسریع در پیشبرد امور نیاز به نهاد توسعه‌گر وجود دارد تا طرح تجمیعی را طی یک فرآیند تعریف کند، گفت: مردم به تنهایی در این زمینه قادر به فعالیت نیستند و هنر توسعه‌گر، خانه دار کردن ساکنان بافت فرسوده در محل زندگی آنان است.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با قبول این واقعیت که امکان انحراف از مسیر در نهاد توسعه گر نیز وجود دارد، گفت: قطعا در این زمینه نیاز به مراقبت و نظارت داریم، اگر مراقبت نباشد امکان سوق پیداکردن به سمت خرید و فروش به جای تسهیلگری، دور از ذهن نیست.
* ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در استان فارس وجود دارد
او با اشاره به وجود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در استان فارس، گفت: این محدوده جدای از ۳۷۰ هکتار بافت تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی است، بافت فرسوده عمدتا در درون و مرکز شهرها قرار دارد نه در حاشیه و اطراف آن.
طالبان با یادآوری اینکه عمده ساخت و سازها در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی کشور ایمن نیست، گفت: البته در شیراز و در بحث واحدهای مسکونی احداث شده در نقاط حاشیه‌ای، شاهد رعایت بسیاری از مقررات و توصیه‌های نظام مهندسی خصوصا در موضوع شناژ هستیم، اما در بسیاری از کلانشهرها، این سکونتگاه‌ها کپری، خشتی و گلی و فاقد ایمنی 
است.
* بیش از ۸۰درصد ترددهای کمربندی شیراز درون‌شهری است
طالبان در ادامه جلسه به موضوع کمربندی جنوبی و کمربندی شمال شرقی شیراز اشاره کرد و گفت: از ۲۰ سال پیش سکونت گاه های رسمی با حضور مدیریت شهری در اطراف کمربندی جنوبی شکل گرفت و به مرور تردد های درون شهری در این کمربندی افزایش یافت به گونه ای که امروز بیش از ۸۰ درصد تردد ها در آن درون شهری بوده و ما دیگر نمی توانیم نام کمربندی را بر روی آن بگذاریم.
* کمربندی جنوبی شیراز استعداد تبدیل شدن به یک اتوبان زیبای شهری را دارد
او با بیان اینکه اجرای یک مسیر ۲۲ کیلومتری شرقی غربی در شهری نظیر شیراز، برای مدیریت شهری بسیار پرهزینه خواهد بود، حال آنکه چنین محوری اکنون وجود دارد، گفت: کمربندی جنوبی شیراز استعداد تبدیل شدن به یک اتوبان زیبای شهری را دارد.
طالبان، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح را برای ایمن کردن مسیر کمربندی جنوبی شیراز ضروریت توصیف و اضافه کرد: امروز مدیریت شهری شیراز این فرصت را دارد که از محدود ۲۲ کیلومتری این کمربندی، به عنوان یک زیرساخت مناسب شهری، بهره مناسب و کافی را ببرد.
* سه تقاطع توسط شهرداری احداث گردید و ما نیز مجوز احداث دو تقاطع را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده‌ایم
وی با بیان اینکه توافقی بین شهرداری و اداره راه و شهرسازی شکل گرفت و مقرر گردید تا سه تقاطع توسط شهرداری و سه تقاطع توسط اداره کل راه و شهرسازی بر روی کمربندی احداث شود، گفت: سه تقاطع توسط شهرداری احداث گردید و ما نیز مجوز احداث دو تقاطع را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده ایم که بر اساس آن احداث تقاطع قائم به صورت کامل و احداث تقاطع سفیر فقط سازه پل توسط راه و شهرسازی ساخته می شود.
طالبان همچنین به اقدامات اجرایی شده در راستای ایمنی کمربندی جنوبی شیراز اشاره و اضافه کرد: تاکنون یک راهدارخانه مختص این محور ایجاد، بالغ بر ۱۲.۵ کیلومتر نیوجرسی نصب و مباحث کنترل ترافیکی و تردد و روشنایی نیز انجام شده است.
طالبان با تأکید براینکه احداث کمربندی شرقی شیراز منجر به کاهش قابل توجه ترافیک کمربندی جنوبی و ارتقا ایمنی و بهبود شرایط آن مسیر خواهد شد، گفت: کمربندی در واقع می‌تواند به عنوان مشخص کننده مرز و لبه شهر در نظر گرفته شده و مبنایی برای توسعه شهرها باشد.
* برنامه‌ریزی برای جانمایی یک محور کمربندی اصلی شیراز، در حال انجام است
این مقام مسئول با اشاره به اینکه، برنامه ریزی برای جانمایی یک محور کمربندی اصلی شیراز، در حال انجام است، گفت: اجرای طرح‌های راهسازی جزو پرژه‌های سنگین دسته بندی می‌شود به طوریکه احداث یک کیلومتر راه اصلی ۱۵، یک کیلومتر بزرگراه ۳۰ و یک کیلومتر آزادراه حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
طالبان با بیان اینکه کمربندی شرقی نیز برای شیراز بسیار حیاتی است و از چند سال گذشته قرار بوده که 40 درصد هزینه آن توسط وزارت راه و شهرسازی، 30 درصد شهرداری و 30 درصد شرکت خصوصی هزینه آن تأمین شود، گفت: شورا و شهرداری مخالف حضور در این پروژه بودند و می خواستند خودشان پیمانکار خودشان باشند و از حضور در پروژه سرباز زدند، هم اکنون پروژه 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا به دستور استاندار فارس کمربندی جنوبی در اختیار مدیریت شهری و کمربندی شرقی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
* تا کمربندی شرقی ساخته نشود بار کمربندی جنوبی کاهش نمی‌یابد
وی با اشاره به اینکه تا این کمربندی ساخته نشود بار کمربندی جنوبی کاهش نمی یابد، تأکید کرد: ما علاقه داشتیم که مدیریت شهری در این پروژه همکاری کند، مدیریت شهری باید نسبت به این پروژه حساس باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس با یادآوری این مطلب که درست است که کمربندی مربوط به وزارت راه است ولی بعد 10 تا 15 سال آینده شاید جزیی از شهر باشد، افزود: کمربندی اصلی جنوبی شیراز را جانمایی کنند و 2 مسیر برای آن در حال بررسی است.
* در حوزه راه از برخی استان‌های مرکزی هم عقب افتاده‌ایم 
طالبان در خصوص پرسش خبرنگار روزنامه «تماشا» مبنی بر اعلام اینکه وضعیت راه های استان نسبت به سایر استان ها چگونه است، گفت: در حوزه راه از برخی استان های مرکزی هم عقب افتاده ایم. فارس نسبت به استان‌های همجوار به لحاظ ایجاد و توسعه محورهای مواصلاتی و راه‌های دسترسی ایمن، از عقب ماندگی در رنج است.
وی تأکید کرد: از سال 96 تا 1400 به طور میانگین 120 کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در فارس ساخته شده است و نقطه گذاری برای 200 کیلومتر را در آینده در نظر 
گرفته ایم و جمع بندی کنونی 18 محور در مجموع 206 کیلومتر را تا پایان سال مالی 1401 به بهره برداری برسانیم که 102 کیلومتر بزرگراهی و مابقی آزادراه است.
طالبان گفت: همه جاده هایی که در استان ساخته می شود دست ما نیست که بخشی از آن پروژه های ملی و استانی که توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس ساخته می شود و یک بخش توسط شرکت زیرساخت و بزرگراه بین استانی هم توسط وزارت راه و شهرسازی مدیریت می شود.
طالبان در خصوص آزادراه شیراز اصفهان، گفت: سه قطه شش، هفت و هشت، عملیات اجرایی ادامه دارد و براساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی امیدوار هستیم که تا پایان امسال، این آزاد را با تکمیل قطعه ۶ در محدوده تنگ خیاره آماده بهره برداری شود.
وی افزود: پروژه های راه سه مؤلفه دارد که زیر سازی، رو سازی و تجهیزات است و هر چه به سمت روسازی پیش می رویم نقدینگی بیشتری نیاز است و قطعه 6 آزادراه اکنون به آخرین روکش آسفالت نیازمند است که 35 هزار تن قیر نیاز دارد و پس از آن رنگ برای خط کشی و گاردریل باید تأمین شود و قطعه هفتم یعنی حد فاصل قطعه شش و دوکوهک، ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
طالبان گفت: رسانه ها نقش محوری در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم دارند بنابراین خواستار ارتباط بهتر و موثرتر با این اداره هستیم.

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما