امروز، سه شنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

کوله پشتی غیراستاندارد شیوه صحیح راه رفتن را تغییر می دهد

یک متخصص ارتوپدی گفت: استفاده از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد یا نحوه استفاده نادرست از آن، با آسیب‌هایی مثل کمردرد، شانه درد، تغییر در شیوه صحیح راه رفتن، حتی تغییر در ضربان قلب همراه است و با توجه به آنکه دانش آموزان در سنین رشد قرار دارند، هرگونه آسیبی می تواند اثرات درازمدت بر سلامتی آنها داشته باشد.
کریم مهرابی در گفت وگو با ایرنا افزود: کوله پشتی از جمله وسایل محبوب مورد استفاده دانش‌آموزان در سال‌های تحصیل و از جمله دغدغه  والدین برای تهیه آن در روزهای پایانی تابستان است. در این بین باید توجه داشت که استفاده از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد یا نحوه استفاده نادرست از آن، عوارض زیادی برای سلامت استخوان‌ها و ستون فقرات به همراه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: خانواده‌ها باید کوله‌پشتی مناسب و استانداردی را تهیه کنند که دارای ویژگی‌هایی همچون اینکه سبک و به شکلی باشد که بتوان از سمت راست و چپ آن به طور مساوی استفاده کرد تا فشار بیشتری به هیچ سمتی از شانه و کمر وارد نشود، بندهای شانه‌ای پهن و بندهای 
سینه‌ای و کمری داشته، در قسمت‌های مختلف آن (پشت و بندها) از اسفنج استفاده شده و برای حفظ ایمنی در هنگام تردد از نوارهای شبرنگ روی آن استفاده شده باشد.
این متخصص ارتوپد ادامه داد: همچنین بندهای کوله‌پشتی باید طوری تنظیم شوند که هنگام حرکت، کوله جابجا نشود، بندهای شانه‌ای متقارن باشند یعنی یکی شل و یکی سفت نباشد، حتماً بندهای سینه‌ای و کمری بسته شود و کوله پشتی نباید به صورت شل روی پشت قرار بگیرد و بندهای شانه‌ای آن باید طوری تنظیم شود که کوله به طور کامل قالب پشت بدن را بپوشاند.
وی تصریح کرد: استفاده از یک بند کوله پشتی دوبندی، یا استفاده از کوله  تک بندی و کوله‌پشتی‌هایی با بند نازک، باعث افزایش فشار وارده بر شانه‌ها و ستون مهره‌ها و ایجاد درد شده و توصیه می شود دانش‌آموز به جای وسایل و دفترهای سنگین، از وسایل سبک‌تر و دفترهای با 
جلد کاغذی استفاده کند.
مهرابی تأکید کرد: بهتر است اشیای سنگین‌تر در قسمت عقب کوله و نزدیک به پشت، اشیای با وزن متوسط در قسمت میانی و اشیای سبک در جلوی کوله پشتی قرار بگیرند و برای برداشتن کوله پشتی بهتر است ابتدا آن را روی میز قرار داده و سپس روی شانه‌ها قرار دهند.
به گفته وی، دانش‌آموز نباید برای مدت طولانی، به طور مداوم کوله پشتی را حمل کند. به او یاد بدهید که در صورت خستگی آن را درآورده و پس از انجام چند نرمش ساده، دوباره کوله را بر پشت خود قرار دهد و در صورت احساس درد در شانه، گردن و کتف و احساس سوزش و خارش و گزگز بازو و قرمزی روی شانه این موارد را به والدین اطلاع دهند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: وزن کوله‌پشتی بیشتر از ۱۰ درصد وزن بدن دانش‌آموز نباشد، به عنوان مثال اگر کودک ۳۰ کیلوگرم وزن دارد، نباید کوله پشتی سنگین‌تر از ۳ کیلوگرم حمل کند و در مواردی که کوله خیلی سنگین است، بهتر است بعضی از وسایل را خارج کرده و با دست جابجا کنند.
مهرابی افزود: کوله پشتی های چرخ دار تنها در شرایطی توصیه می شوند که در تمام مسیر رفت و آمد و همچنین محیط مدرسه و خانه، نیازی به حمل دستی آن مثلاً از روی پله ها نباشد، زیرا این کوله ها وزن بالاتری نسبت به کوله های عادی دارند و چرخ و اسکلت مخصوص دسته آنها، در صورت قرار گرفتن روی شانه‌ها، به پشت و کمر کودک صدمه وارد می کند.
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما