امروز، چهار شنبه، ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

گرما یا سرما، کدام برای تسکین درد عضلات بهتر است؟

استفاده از گرما و سرما برای تسکین درد‌های عضلانی روشی رایج است.
 استفاده از گرما و سرما برای تسکین درد‌های عضلانی روشی رایج است، اما اینکه چه زمانی از کدام یک از آن‌ها باید استفاده کرد، اهمیت دارد.
سرمادرمانی که به نام کرایوتراپی نیز شناخته می‌شود، جریان خون به بخش آسیب‌دیده را کاهش می‌دهد. بر همین اساس است که افراد از بسته‌های یخ استفاده می‌کنند.
بسته یخ جریان خون به محل تحت تأثیر قرار گرفته را کاهش می‌دهد و شدت کبودی اجتناب‌ناپذیر ناشی از آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهد، اما سرما چگونه بر درد عضله تأثیر می‌گذارد؟
سرمادرمانی با کاهش جریان خون موجب کاهش التهاب، تورم و آسیب بافتی می‌شود. زمانی که ورزش می‌کنید، عضلات شما آسیب‌دیدگی‌ها و پارگی‌های ریز را تجربه می‌کنند که به بروز التهاب، انباشت مایع و برخی موارد دیگر منجر شده و احساس درد در عضله را به همراه دارد.
استفاده از کمپرس سرد بلافاصله پس از ورزش می‌تواند روند التهاب را کُند کرده و درد را کاهش دهد. به طور خاص، سرمادرمانی به نظر می‌رسد در بهبود مفاصل متورم یا ملتهب مؤثر عمل می‌کند.
بدون در نظر گرفتن نوع آسیب‌دیدگی - پارگی‌های ریز یا موارد دیگر سرمادرمانی بهتر است طی ۴۸ ساعت پس از یک آسیب‌دیدگی به کار گرفته شود.
از اقداماتی که می‌توانید مد نظر قرار دهید؛ یک بسته یخ یا کمپرس سرد را در یک پارچه نازک پیچیده و روی موضع قرار دهید تا از سرمازدگی موضعی پیشگیری شود. یخ را به‌صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید! از وان حاوی یخ استفاده کنید. کرایوتراپی تمام بدن را امتحان کنید.
* چه زمانی از گرمادرمانی استفاده کنیم؟
گرمادرمانی به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون کمک می‌کند. این به شل و باز شدن عضلات دردناک و به آرامش رسیدن آن‌ها کمک می‌کند. با افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری در اختیار عضلات قرار می‌گیرد و به‌طور همزمان اسید لاکتیک حذف می‌شود که برای بهبودی عضله ضروری است.
پژوهش‌ها نشان داده‌اند که گرمادرمانی می‌تواند درد با تأخیر عضله (DOMS) را طی ۲۴ ساعت پس از ورزش ۴۷ درصد کاهش دهد.
همانند سرمادرمانی، بهتر است گرمادرمانی نیز بلافاصله پس از انجام ورزش انجام شود.
در برخی موارد باید مراقب استفاده از گرما باشید؛ گرما بهترین گزینه برای درمان درد‌های با تأخیر عضله به نظر می‌رسد، اما معمولاً برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها خوب نیست. اعمال گرما بر یک آسیب‌دیدگی تازه می‌تواند روند التهاب را تسریع کرده و حتی به درد بیشتر منجر شود.
از اقداماتی که می‌توانید مد نظر قرار دهید؛ از وان حاوی آب گرم استفاده کنید! از پد‌های گرمایی الکتریکی استفاده کنید! به سونا یا اتاق بخار بروید! ماساژ سنگ داغ دریافت کنید!
* سرما و گرمای متناوب
بسیاری از ورزشکاران از متضاددرمانی (contrasting therapy) - استفاده از سرما و گرما به‌طور متناوب، برای کاهش درد عضلات استفاده می‌کنند. روش کار اینگونه است که ابتدا جریان خون در بخش تحت تأثیر قرار گرفته با سرما کاهش می‌یابد و بلافاصله پس از آن با اعمال گرما جریان خون افزایش می‌یابد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که متضاددرمانی در کاهش درد عضلانی مؤثر است، اما کارایی بیشتری نسبت به دیگر تکنیک‌های ریکاوری ندارد.
به‌خاطر داشته باشید که اگرچه علم از استفاده از سرما و گرما برای تسکین درد عضلانی پشتیبانی می‌کند، اما هیچ کدام از آن‌ها روش درمانی قدرتمندی نیستند که به تنهایی کارایی لازم را داشته باشند، از این رو، آن‌ها را نباید به عنوان گزینه درمان اصلی برای درد در نظر گرفت. در عوض، گرما و سرما باید بخشی از رژیم بهبودی چندجانبه شما باشند.

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما