امروز، پنج شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

مهم‌ترین اهداف کمیسیون، به نتیجه رساندن طرح بهنگام‌سازی مطالعات جامع حمل و نقل شیراز است

حسین حسن پور ‌- تماشا
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با ارائه گزارش عملکرد یکساله دوم کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک در دوره پنجم شورای اسلامی شهر، رویکرد این شورا نسبت به پروژه های عمرانی را همچنان انسان محور دانست.
دکتر نواب قائدی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه «تماشا» با بیان اینکه در سال اول دوره پنجم شورای اسلامی شهر شیراز، کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک عمده تلاش ها 
بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و اولویت دار و اصلاح و یا تدوین برخی دستورالعمل ها و آیین نامه ها در حوزه حمل و نقل و ساماندهی سیستم حمل و نقل همگانی معطوف گردید، اظهار کرد: اما علی رغم تصمیمات و اقدامات مناسب و هر چند مقطعی در برخی موارد عمرانی و حمل و نقلی، اما اقدامات جامع، اصولی و علمی در جهت حل مشکلات ترافیکی و توسعه زیرساخت های شهری، نیازمند تحقق مطالعات جامع حمل و نقل به عنوان نقشه راه است.
وی گفت: لذا در سال دوم از مهم ترین اهداف کمیسیون، به نتیجه رساندن طرح بهنگام سازی مطالعات جامع حمل و نقل شیراز و انجام مطالعات پایه از جمله شناسایی و رفع گره های ترافیکی، مطالعات یکپارچه سازی سیستم حمل و نقل همگانی، مطالعات زمانبندی چراغ های راهنمایی در تقاطعات، مطالعات خط سفید و ... برای اجرای طرح های حمل و نقلی و ترافیکی است.
قائدی افزود: از طرفی با توجه به رویکرد شورای پنجم به نگاه انسان محوری در مدیریت شهری و لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقلی مورد نیاز و تقویت سیستم حمل و نقل همگانی، این کمیسیون سعی در حرکت در این مسیر و تحقق این امر داشته است و در برنامه پنجساله سوم و نیز بودجه ریزی سال اول برنامه نیز این رویکرد ملاک عمل قرار گرفته است. بنابراین علاوه بر تکمیل 
رینگ های پیرامونی برای هدایت و مدیریت ترافیک 
ماشین های عبوری، در محدوده شهری نیز اولویت بر ارتقای سیستم های حمل و نقل همگانی از جمله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، اصلاح خطوط اتوبوسرانی متناسب با خط یک مترو، پرداخت الکترونیکی کرایه و هوشمندسازی ناوگان، ایجاد مدهای جدید حمل و نقلی ... و توسعه زیرساخت های انسان محور از جمله احداث پیاده راه ها، طرح آرام سازی معابر شهری، استانداردسازی و ایمن سازی معابر شهری، هوشمندسازی و ... قرار داده شده است.
وی با بیان اینکه بررسی لوایح و طرح های ارجاعی از سوی هیأت رئیسه شورا، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا در موضوعات مرتبط با کمیسیون، بررسی بودجه، اصلاح، متمم و تفریغ بودجه سالیانه شهرداری و سازمان ها و شرکت های وابسته، ارجاعی از سوی هیأت رئیسه شورا از مهم ترین وظایف این کمیسیون است، گفت: بررسی نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری با رعایت آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداری ها و مقررات قانونی در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون، بررسی اساسنامه سازمان ها، 
مؤسسات و شرکت های وابسته به شهرداری در حوزه مرتبط با کمیسیون ارجاعی از سوی هیأت رئیسه شورا و بررسی انجام معامالت شهرداری اعم از خرید، فروش، معامله، مقاطعه، قرارداد، اجاره و استیجاره در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون و نظارت بر آنها نیز از مهم ترین وظایف کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر است.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با بیان اینکه بررسی برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت شهرداری شیراز در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون، رایزنی و ایجاد تعامل با نهادها و دستگاه های مختلف در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون، حمایت از طرح های خصوصی سازی و واگذاری کارها به مردم با حفظ حقوق شهرداری و شهروندان، از دیگر وظایف کمیسیون است، اظهار کرد: ایجاد زمینه جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت بهبود ارائه خدمات مرتبط با موضوع کمیسیون در سطح شهر شیراز  و بررسی موانع، نارسایی ها و نیازهای شهر شیراز در موارد مرتبط با موضوع کمیسیون و تدوین دستورالعمل های لازم از دیگر وظایف این کمیسیون عنوان نمود.
* نظارت بر عملکرد عمرانی شهرداری مهم‌ترین هدف کمیسیون است
قائدی پیرامون اهداف کمیسیون نیز گفت: نظارت بر عملکرد عمرانی شهرداری، تکمیل پروژه های نیمه تمام و انجام پروژه‌های دارای اولویت و مهم شهری، نظارت بر اجرای لوایح، طرح ها و مصوبات کمیسیون و صحن شورا، توسعه متوازن زیرساخت های شهری، ارتقای کیفیت 
پروژه های عمرانی، تاب آوری شهر شیراز در برابر مخاطرات احتمالی مانند سیل، زلزله، نشست، فروچاله، زمین لغزش، تعریف و انجام طرحهای حمل و نقلی مبتنی بر روش های علمی و اصولی، توسعه و تقویت رویکرد انسان محوری در حوزه حمل و نقل شهری، ارائه راهکارهایی برای تأمین مالی پروژه های عمرانی، ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه حمل و نقل شهری، هوشمندسازی مؤثر در حوزه حمل و نقل شهری، استانداردسازی خدمات حمل و نقلی و بهبود وضعیت ایمنی حمل و نقل درون شهری از جمله اهداف این کمیسیون است.
* اولویت‌بندی و سطح‌بندی پروژه‌های عمرانی از مهم‌ترین راهبردهای کمیسیون است
قائدی در ادامه پیرامون راهبردهای کمیسیون نیز گفت: نظارت مستمر بر پروژه های عمرانی و کنترل درصد پیشرفت و درصد جذب بودجه، پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات صحن شورا و مصوبات کمیسیون، اولویت‌بندی و سطح بندی پروژه های عمرانی، اتمام پروژه های نیمه تمام و انجام پروژه‌های اولویت دار بر اساس برنامه پنج ساله و بودجه سال ۹۸، اصلاح سیستم کنترل وضعیت پروژه ها و معابر شهری و شناسنامه دار کردن آنها، احداث تونل مشترک تأسیسات شهری و ارائه راهکارهای در جهت کنترل کیفیت مصالح و ارتقای کیفیت اجرا در پروژه ها برخی از راهبردهای این کمیسیون است.
وی افزود: استفاده از مصالح استاندارد و فناوری های نوین در صنعت ساخت، توسعه انرژی های نو در تأمین انرژی ابنیه و تأسیسات شهری مانند طرح بام انرژی، تسهیل فرایند اخذ تأییدیه برآوردها و انتخاب پیمانکار، طرح 
تاب آوری شهر شیراز در برابر حوادث غیرمترقبه، ساماندهی و ایمن سازی رودخانه خشک و چنار راهدار، توسعه و تقویت حمل و نقل همگانی مانند مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی و غیره، توسعه و تقویت حمل و نقل غیر موتوری، ایجاد و توسعه حمل و نقل ویژه افراد کم توان و ناتوان مانند جانبازان، معلولین، سالمندان و غیره، انجام و تکمیل مطالعات جامع حمل و نقل شهر شیراز، انجام مطالعات تفصیلی مانند حمل و نقل همگانی، ایمنی، هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل شهری بر پایه مطالعات جامع حمل و نقل، استفاده از ظرفیت های موجود در قوانین و اسناد بالا دستی برای تأمین مالی پروژه های حمل و نقل در زمینه خرید اتوبوس و خطوط قطار شهری، تأمین مالی پروژه های نیمه تمام و اصلاح روش های خصوصی سازی در حوزه حمل و نقلی و توسعه آن از دیگر راهبردهای این کمیسیون است.
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما