امروز، پنج شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

توقف تولید برخی از خودروهای داخلی همچون پراید و پژو ۴۰۵

باز هم نقل محافل شد، اما به اعتقاد کارشناسان باید گام‌ها در این مسیر به گونه ای برداشته شود که شوک جدیدی به بازار خودرو وارد نشود.
شوک جدید به بازار خودرو از جمله دغدغه هایی است که این روزها فعالان این بازار را نگران کرده که مبادا دوباره بخواهد تنش را روانه این بازار فعلاً نسبتاً آرام کند.
اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر بر خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان تأکید کرده است. اگرچه رحمانی زمان دقیقی برای خروج این خودورها از بازار اعلام نکرده و فقط از احتمال توقف خط تولید تا پایان سال آینده خبر داده اما وزیر صمت مشخصاً از پراید و پژو ۴۰۵ به عنوان خودروهایی نام برده که قادر به گذراندن استانداردهای تعیین شده نیستند و باید از چرخه تولید حذف شوند. با توجه به ارتقای تکنولوژی و نیاز به همراهی با نوآوری ها، کیفیت خودروهای تولیدِ داخل از سوی مالکان و متقاضیانِ خرید خودرو، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و متأسفانه پایین بودن ضریب کِیفیِ برخی خودرو‌های تولید داخل، همواره به عنوان یک دغدغه و انتقاد جدی از سوی مردم مطرح می‌شود.
همچنین رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در دیدار با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و مدیران و مسئولان صنعت خودروسازی کشور تأکید کرد که رعایت استانداردها برای ارتقای سطح کیفی و رعایت ایمنی خودروها لازم الاجرا است. به گفته نیره پیروزبخت، طبق برنامه، خودروهایی که ارتقای کیفیت نداده‌اند باید از چرخه تولید خارج شوند.
* بازار خودرو در انتظار تغییر
به اعتقاد کارشناسان، این داستان باید خیلی زودتر از این زمان شروع می شد اما به دلایل مختلف که می توان نبود جایگزین مناسب با توجه به درآمد اقشار متوسط و ضعیف جامعه بی ربط نبود، اجرای این برنامه در صنعت و بازار خودرو به تعویق افتاده است.
هرگاه صحبت بر توقف خودروهای بی کیفیت در میان می آید پراید و ۴۰۵ به دلیل عمری بالای ۲۵ سال تولید در کشور مورد توجه قرار گرفته و الزام به ارتقای سطح کیفی و یا در نهایت خروج از چرخه تولید می شوند.
بازار و محبوبیت، دو ویژگی مهم این خودروها در بین مردم است، اما با توجه به تغییر در رویکردها و همچنین نوآوری، خریدار خودرو ترجیح می دهد با توجه به قیمت های (گران بودن) این دو خودرو در بازار، اقدام به خرید خودروهایی با کیفیت تر کنند. موضوع دیگر امنیت تردد با این خودروهاست که چند سالی است مورد تأکید قرار گرفته است. این موضوع تا حدی پیش رفته است که سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور نیز مرداد سال جاری تأکید داشت که به خودروسازها اعلام شده که قیمت خودروهای ایمن را پایین آورده یا خودروی ایمن دیگری جایگزین کنند تا مردم توان خرید داشته باشند لذا با توجه به نامه نگاری‌های انجام شده از سال ۹۹ خط تولید پراید متوقف می‌شود.
در همین رابطه یک کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه تولید خودروهای با کیفیت، مطالبه جدی خریداران خودرو است در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ می گوید: جای تردید نیست که خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ باید از چرخه تولید خارج شوند اما با توجه به اهمیت قیمت این خودروها و محبوبیتی که نزد مردم دارند نیز توجه شود.
اصغر رمضانی در ادامه گفت: در ابتدا با تعیین جایگزین، باید این اطمینان را به خریداران خودروهای داخلی بدهند که در صورت توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ ، خودرویی با قیمت مناسب و دسترسی آسان به لوازم یدکی وارد بازار مصرف خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه اکنون رضایت مشتری یکی از پارامترهای تعیین سنجش تولید خودرو است، ادامه داد: قیمت و در دسترس بودن دو مزیتی است که این دو خودرو (پراید و پژو ۴۰۵) علی رغم نبود کیفیت دارند. از این رو جهت معرفی خودروی جایگزین، ضرورت دارد مسئولان صنعتی و مدیران خودروساز به آن توجه داشته باشند چرا که اگر غیر از آن حرکتی ایجاد شود قطعاً باعث شوک جدید به بازار خودرو خواهد شد.
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما