امروز، پنج شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

توصیه‌های تورانی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حیدر تورانی چند توصیه به وزیر جدید آموزش و پرورش کرد و با بیان اینکه به غیر از مسائل مالی و پولی که ترجیع بند همه اظهار نظرها شده است، چیزی که می‌تواند مهم باشد این است که وزیر بتواند سیاست مرزگستری را ترویج بدهد اظهار کرد: مرزگستری به این معناست که وی باید دایره و حلقه بسیار بزرگی ترسیم کند که بسیاری افراد توانمند که علاقه دارند به آموزش و پرروش خدمت کنند، در حلقه مدیریتی جای بگیرند.
وی تأکید کرد: حلقه مدیریت وزیر جدید نباید کوچک نباشد؛ وی به اصطلاح باید توری بیاندازد و ماهی‌های دانه درشت را صید کند. افرادی که معمولاً دیده نمی‌شوند باید در راستای بهره برداری از خردجمعی وارد کار شوند.
این استاد دانشگاه و سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه استفاده از خرد جمعی در راستای مرزگستری حائزاهمیت است، گفت: توصیه بعدی 
گفتمان سازی است. لازم است که بدنه معلمان با سر یا همان ستاد وزارتی آشتی کنند. ضمن اینکه آموزش و پرورش حقوقی دارد که به گردن معلم‌هاست؛ معلم‌ها نیز حقوقی دارند که باید از طریق توسعه علم و دانش و در مسیر گفتمان سازی و گفت‌وگو نهادینه و پرداخت شود. تورانی ادامه داد: نکته بعدی که بسیارمهم است اهتمام وزیر برای اجرای اسناد بالادستی به ویژه سندتحول بنیادین است. ما برنامه جدیدی نداریم. مد شده است که از هر وزیری برنامه می‌خواهد؛ ارائه برنامه مربوط به سه دهه قبل است نه حالا که سند تحول بنیادین و برنامه‌های توسعه‌ای را داریم. 
وقتی برنامه عملیاتی سندتحول و نقشه راه آن تدوین شده دیگر نیازی نیست که وزیر برنامه بدهد. بلکه باید دو سه رویکرد مهم را تعیین و دنبال کند و در راستای تحقق اهداف، قدرت بسیج کنندگی و برانگیختن منابع را داشته باشد. این استاد دانشگاه و سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه باید دانش‌آموزان، خانواده‌ ها و اولیای مدرسه طعم سندتحول بنیادین را در مدرسه بچشند، گفت: گفتمان سازی سند تحول بنیادین در مدارس ضروری است و همه باید آثار و نتایج سند را در مدرسه مشاهده کنند. همین نظام رتبه بندی نه به معنای ترمیم حقوق بلکه باید به معنای خارج کردن معلمان از رکود عملیاتی شود. وی افزود: کتاب‌های درسی نیز با وجود همه ضعف‌ هایی که دارند کتاب‌های خوبی هستند که باید در مدارس به عنوان ثمره سندتحول بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.
* حل مشکلات آموزش‌وپرورش در گرو تفریغ موانع، نه تزریق منابع
تورانی با تصریح این مطلب که مشکل آموزش و پرورش فقط با تزریق منابع حل نمی‌شود بلکه باید با تفریغ موانع همراه باشد، گفت: سال هاست که کمبودهای مالی و اعتباری وجود داشته است؛ لازم است موانع نگرشی، ساختاری و قانونی رفع شوند و این شدنی نیست مگر با مدیریت و اصلاح فرایندهای سیستمی. البته این مسیر 
دست اندازهای بسیاری دارد. وزیر جدید باید این موارد را دنبال کند وگرنه مصیبت نداشتن پول تکراری شده است؛ یک وزیر منابع خلق نمی کند بلکه باید باتوجه به رویکرد های جدید 
سیاست گذاری کند و در مسیر اجرا از نیروهای قوی بهره مند شود.
* وزیر جدید آموزش‌وپرورش وامدار احزاب و گروه‌های سیاسی نباشد
این استاد دانشگاه و سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در آخر با تأکید بر اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش وام دار احزاب، گروه‌ها و این نماینده و آن نماینده نباشد افزود: باید اقتدار به آموزش و پرورش برگردد؛ وزیر باید خودش تصمیم بگیرد و اجازه عزل و نصب های سیاسی ندهد. همچنین اشخاص ذی‌نفوذ حق و حقوق خود را بدانند و دخالت بی رویه‌نکنند؛ زیرا معتقدیم نباید از اقتدار وزیر کاسته 
بشود.
تورانی اضافه کرد: همچنین وزیر جدید نباید وعده‌هایی بدهد که هنوز به مرحله آخر اجرا نرسیده‌اند؛ اعلام برخی برنامه‌ها قبل از طی فرایندهای قانونی واجرایی موجب افزایش مطالبات می شود. البته دوره حاجی میرزایی کوتاه است اما این کوتاه بودن به معنای دست زدن به کارهای کوچک نیست بلکه وی باید برای تحقق اهداف عالیه اسناد بالادستی تلاش کند.

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما