امروز، پنج شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

رفتارهای خطرآفرین باید با قوانین بازدارنده کنترل شود

 استاندار فارس گفت: این استان در زمینه کنترل تصادفات و همچنین تلفات جاده ای رتبه برتر کشور را در اختیار دارد. دکتر عنایت ا... رحیمی در پنجاهمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی و حمل و نقل و سوانح رانندگی استان که با حضور سردار حسینی رئیس پلیس راه کشور برگزار شد، با بیان این که هر جاده برای یک سرعت مشخص طراحی و ساخته 
می شود، اظهارداشت: مشخصات فنی جاده ها با توجه به درجه بندی راه ها تعیین می شود و رانندگان نمی توانند 
در هر جاده ای با سرعت دلخواهشان تردد کنند.
 نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به این که در جاده های فعلی حدود 12 میلیون تردد صورت می گیرد و تنها یک درصد بروز تصادف داریم، افزود: این موضوع نشان می دهد 99 درصد از افراد با رعایت مقررات با سلامتی از جاده تردد کرده اند.
 وی با بیان این که بیشترین واژگونی در جاده هایی است که بالاترین هزینه های ایمنی در آن ها صورت گرفته است، گفت: بزرگراه شیراز- اصفهان جزو محورهای استاندارد استان محسوب می شود اما بیشترین واژگونی در آن اتفاق می افتد.
 استاندار فارس با تأکید بر ضرورت افزایش تعداد پلیس راه ها و تقویت تعداد و توان پلیس راهور در این استان، ادامه داد: پلیس راه های جدید نیازمند سازمان و نیروی جدید هستند که باید تأمین شود و با انتقال نیروهای سایر پلیس راه ها به پلیس راه های جدید، مشکلات رفع نخواهد شد. دکتر رحیمی تقویت ناوگان خودرویی پلیس راه را مهم برشمرد و افزود: اگر اعتقاد داریم تلفات تصادفات جاده ای به اندازه یک جنگ نظامی خسارت بار است باید به همین اندازه برای کنترل آن هزینه صورت گیرد که در این صورت شاهد کاهش بسیار شدید آمار تلفات خواهیم بود.
* نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کشور و تلاش برای تولید و عرضه خودروهای استاندارد
نماینده عالی دولت در استان فارس نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و تلاش برای تولید و عرضه خودروهای استاندارد را بسیار با اهمیت دانست و اظهارداشت: اگرچه ارتقای استاندارد تولید خودرو ممکن است با افزایش قیمت خودرو همراه باشد اما این هزینه ها در برابر خسارات ناشی از تلفات جاده ای و از دست دادن سرپرستان خانواده ها که هزینه های بسیار سنگینی را برای کشور به دنبال دارد، ناچیز است.
 وی با تأکید بر نیاز کشور به تدوین قوانین بازدارنده برای کنترل رفتارهای پرخطر، تصریح کرد: افرادی که با استعمال موادمخدر و مصرف مسکرات، اقدام به رفتارهای خطرآفرین در جاده ها می کنند باید با سخت ترین 
مجازات ها روبرو شوند و رافت و گذشت در این مسائل بی معنا است زیرا با جان شهروندان سروکار دارد. استاندار فارس ادامه داد: جرائم رانندگی باید به گونه ای افزایش پیدا کند که رانندگان متخلف، نقره داغ شوند و هرگز مرتکب رفتارهای خطرآفرین نشوند.
دکتر رحیمی با بیان این که توسعه، تعریض و اصلاح جاده ها 
باید مورد توجه قرار داشته باشد، گفت: فعالیت های 
عمرانی در حوزه توسعه، تعریض و اصلاح راه ها در استان فارس رشد بسیار چشمگیری داشته است و اگر وضعیت راه های استان را قبل و بعد از انقلاب و همچنین قبل از سال 92 و بعد از سال 92 مقایسه کنیم متوجه رشد جهشی این بخش که نتیجه تلاش های 
فرزندان این مرز و بوم برای خدمت به مردم است خواهیم شد.  نماینده عالی دولت در استان فارس تغییر روش های خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل مانند تقویت حمل و نقل ریلی و توسعه آزادراه ها را از جمله عوامل کاهش تصادفات برشمرد و افزود: از جمله علل افزایش ایمنی راه ها، کنترل جاده ها و فرهنگ سازی در زمینه شرایط استفاده از خودرو و تردد در جاده ها است.
 وی با بیان این که کنترل جاده ها تنها به وسیله پلیس راهور ممکن نیست، افزود: بهره گیری از ظرفیت های مردمی و رانندگان شریف، قانونمند و متشرع که به صورت دائمی در جاده ها تردد می کنند می تواند به افزایش کنترل جاده ها منتهی شود.
 استاندار فارس جانمایی پلیس راه های جدید این استان و تکمیل پلیس راه های نیمه تمام را از جمله نیازهای بسیار مهم فارس دانست.
 دکتر رحیمی با بیان این که برخی سخنان در فضاهای مختلف در خصوص وضعیت راه های استان فارس به منظور نادیده گرفتن تلاش های دولت بیان می شود، گفت: دست اندرکاران باید تلاش کنند تحلیل های صحیح را در اختیار مردم و جامعه قرار دهند تا افکار عمومی نسبت به واقعیت ها آگاه باشد.
 وی با تأکید بر این که حتی یک نفر تلفات هم در تصادفات جاده ای زیاد است، اظهارداشت: مجموعه راه، پلیس و بیمه ها باید با هماهنگی یکدیگر، تلاش کنند شرایط را برای بهبود ایمنی جاده ها و کاهش تلفات جاده ای فراهم کنند.
* رئیس پلیس راه ناجا: روش‌های سنتی برخورد با تخلفات پاسخگو نیست 
رئیس پلیس راه ناجا معتقد است روش‌های سنتی پاسخگوی نیاز امروز نیست، بنابراین بر تجهیز پلیس راه و استفاده از دوربین‌های پرتابل‌های سیار و هوشمند تأکید کرد. سردار تیمور حسینی در حاشیه جلسه کمیسیون ایمنی راه‌‌های استان فارس اظهارداشت: در هر حادثه خطای انسانی یکی از عوامل سانحه است، اما نباید مجازات و تاوان یک خطای لحظه‌ای مرگ چند انسان باشد چراکه در اغلب دلایل تصادفات منجر به فوت کیفیت خودرو عامل اصلی است.
وی با بیان اینکه تصادف پدیده اتفاقی نیست، گفت: باید مؤلفه‌هایی در کنار هم قرار گیرند تا زمینه بروز این پدیده شکل بگیرد، اگرچه راه، وسیله نقلیه و انسان پدیدآورندگان تصادف هستند، اما از مدیریت که مؤلفه چهارم است، غافل بوده‌ایم در حالی که باید آن را جدی گرفت. رئیس پلیس راه ناجا معتقد است روش‌های سنتی پاسخگوی نیاز امروز نیست، بنابراین بر تجهیز پلیس راه و استفاده از دوربین‌های پرتابل‌های سیار و هوشمند تأکید کرد. 
سردار حسینی با تأکید بر اینکه اجرای مقررات باید از خاصیت بازدارندگی برخوردار باشد، گفت: باید هزینه جرم برخی از تخلفات افزایش یابد تا خطای انسانی و تعداد تلفات کاهش پیدا کند.
رئیس پلیس راه ناجا اعلام کرد: در پنج  ماهه ابتدایی سال ١٦ میلیون سرعت غیرمجاز در استان فارس به ثبت رسیده، اما کمتر از یک درصد از متخلفان سرعت غیرمجاز جریمه شده‌اند.
وی از نوسازی خودرو‌های در اختیار پلیس راه فارس خبر داد و گفت: این مهم یک اقدام جدی است که به زودی اجرایی می‌شود.
سردار حسینی ضمن تقدیر از انجام اقدمات ارزشمند در استان فارس، بیان کرد: استان فارس روند موفقی در کاهش تلفات طی کرده، اما عدد مطلق آن در کشور تعیین‌کننده است. سردار حسینی از مسئولان استان فارس خواست تا با یک نگاه منطقی و هوشمندانه تلاش کنند که واقع گرایانه با مشکلات مواجه و با شناسایی آنها، از نقاط قوت و ضعف یک سپر بسازند.
* مدیرکل راهداري فارس خبر داد: نصب و راه‌اندازی ۳۵ سامانه ثبت تخلف در فارس
مدیرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس از نصب و راه‌اندازی ۳۵ سامانه ثبت تخلف در استان خبر داد و گفت: این سامانه‌ها به زودی در مدار قرار می‌گیرد و در مناطق جنوب و شرق شهرستان‌های اقلید و سپیدان جانمایی می‌شود. عليرضا سياهپور عصر سه‌شنبه ١٢ شهريور در كميسيون اجرايي مديريت ايمني حمل‌ونقل و موانع رانندگي استان با بیان اینکه تردد در جاده‌های فارس هزار و ۸۰۰ تردد در ساعت است، گفت: با توجه به ثبت ۳۴ سامانه تردد شمار، ماهانه ۳۴ میلیون تردد در استان به ثبت رسیده که این آمار نشان از افزایش تردد در جاده‌ها دارد. 
وی با تأکید بر ایمن سازی محور جهرم- لار و کمربندی شیراز، گفت: پیش‌بینی جانمایی و نصب ۲ هزار دوربین در ۵ سال آینده در سطح جاده‌ها شده که امید است طبق زمان پیش‌بینی شده وارد مدار شوند. 
مدیرکل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با بیان اینکه دوربین‌های ثبت تخلف بیشتر متوسط سرعت را اعمال می‌کنند، از اضافه شدن ۹ دوربین و شناسایی و مکان یابی ۱۰۰ دوربین در ورودی‌های شهرستان‌ها خبر داد. سیاهپور با بیان اینکه ۱۳۱ مجتمع خدمات رفاهی در استان وجود دارد، گفت: ۳۱ مجتمع نیز در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد ۹ مجتمع رفاهی استراحتگاهی به بهره‌برداری برسد‌. وی همچنین با اشاره به شناسایی۱۷۰ نقطه حادثه خیز در فارس، عنوان کرد: ۱۶۸ نقطه در چند ماهه اخیر آشکارسازی شده، ۸۸ نقطه توسط پلیس راه شناسایی شده، ۲۲ نقطه حادثه خیز رفع بروز حادثه شده و ۱۱ نقطه حادثه خیز نیز از سوی فرمانده ناجا اعلام شده که دو مورد آن نیاز به مطالعه دارد. 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما