امروز، دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

هجوم بی امان بخشنامه‌های اداری به مدارس

سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی - تماشا
چندی پیش وزیر محترم آموزش و پرورش در مراسمی در سخنانی مهم از فراوانی بخشنامه ها و دستورالعمل های 
ارسالی به مدارس اظهارگله مندی کرده اند. وقتی عالی‌ترین مقام وزارت این چنین سخنی را بر زبان می‌آورد قطعاً اشکالاتی در حوزه اجرا و عمل  دراین تشکیلات است که به درستی به آن توجه نشده است. در آموزش و پرورش کشور ما متأسفانه برنامه ریزی برای انجام امور نیست. ضمن آنکه سندی بسیار پرمحتوا و ارزشمند با عنوان «سند تحول بنیادین» نوشته شده اما متأسفانه به مرحله اجرا و عمل نمی رسد. متأسفانه سند تحول بنیادین به یک سو و امور آموزش و پرورش کشور به سمت و سوی دیگر 
می رود. از این جهت برای رسیدن به آنچه که کمال و مقصود و منظور آموزش و پرورش کشور می باشد به آن نخواهیم رسید. قطعاً صدور انواع بخشنامه ها و دستورالعمل ها 
به صورت لحظه‌ای و روزانه وگاه ارسال ده بخشنامه از سطح ادارات به مدارس باعث می‌شود که مدیر یک واحد آموزشی نتواند در حوزه کار برنامه‌ریزی آموزشی ورود کند. اغلب معاونان مدارس و کسانی که مرتبط با خواندن و اجرای بخشنامه های صادره از ادارات آموزش و پرورش کشور، استان ها، نواحی، شهرستان و مناطق مختلف هستند همواره گله مند از اینند که آیا کارکنان اداری کارشان فقط صدور بخشنامه است؟! آیا آنها نمی‌توانند بازدیدهای دوره ای 
خود را داشته باشند؟ چرا این همه بخشنامه به مدارس ارسال می گردد؟ آیا این حجم از بخشنامه ها اجازه 
فعالیت های خارج از مباحث مدرسه همچون خلاقیت 
دانش آموزان و دبیران برای اجرای برنامه های ارزشمند و ماندگار را به آنها می‌دهد؟ قطعاً جواب به این پرسش ها منفی است. باید در این زمینه تحقیق و پژوهشی ارزنده صورت گیرد که چرا آموزش و پرورش علی رغم این همه تلاش‌ها و زحمات گسترده چنین شده  است؟ نهادی که بودجه اندک داشته و کارآمدی لازم را ندارد. 
در حوزه معاونت پرورشی به جهت تعدد و تنوع 
بخشنامه ها روزانه چندین عنوان بخشنامه و دستورالعمل به مدارس صادر می گردد اما هیچ یک از این بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها آن جواب لازم را که باید به دوستان ما در حوزه مربیان و معاونان پرورشی ادارات و مدارس بدهد نمی‌دهد! بنابراین باید در این زمینه یک انقلاب و یک حرکت و یک تحول درونی صورت گیرد و بر حسب ضرورت بخشنامه صادر گردد. بسیاری از بخشنامه ها تکراری و گنگ و نامفهومند و افرادی که مرتبط با اجرای این بخشنامه ها هستند هم اغلب از اینکه این همه بخشنامه به مدارس می آید اعتقاد دارند که محتوا و اعتبار بخشنامه زیر سؤال رفته است. از بس بخشنامه صادر 
می شود نگاه کردن به بسیاری از بخشنامه‌ها از دید مدیر و دبیران و معاونان دور می‌ماند. بنابراین باید کاری کرد که اگر بخشنامه ای صادر می‌شود بخشنامه بسیار کوتاه و با اطلاعات اندک و خواسته‌های کمتر نسبت به بخشنامه های 
قبلی باشد. می توان بخشنامه‌ای جامع را که حاوی اطلاعات و دستورالعمل‌ها نکات و بسیاری از مباحث قابل طرح در طول سال باشد را در ابتدای سال تحصیلی نوشت و به مدارس ارسال کرد. به عنوان نمونه در بخشنامه جامع انجمن اولیا و مربیان ناحیه یک شیراز که هر ساله اوایل مهر ماه به مدارس ارسال می گردد تمامی دستورالعمل ها و بخشنامه ها به صورت خلاصه و با محتوای کم ارسال می گردد تا مدیران بر اساس آن معیار، انجام وظیفه نمایند. قطعاً اگر اینگونه باشد ما هم می‌توانیم به امور دیگر همچون بازرسی‌ها، بازدیدها و انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی حوزه کاری خود را که مرتبط با امر خلاقیت و نوآوری باشد پیگیری کنیم. 
اینکه من از صبح اول کارم در اداره تا موقعی که می خواهم از اداره خارج بشوم بر خود فرض و واجب می‌دانم که حتماً یکی دو تا بخشنامه صادر کنم که نمی‌شود! تمامی دوایر اداری می‌خواهند این کار را انجام بدهند. در اداره آموزش و پرورش یک ناحیه در سطح شیراز اگر هر کدام از همکاران عزیز ما فقط یک بخشنامه در هفته به مدارس ارسال کنند چیزی در حدود ۳۰عنوان بخشنامه خواهد شد. مدیر مدرسه با این تعداد بخشنامه چه کند؟ برخی از مدارس امکان اجرای مفاد بخشنامه‌های صادره از ادارات آموزش و پرورش را ندارند چون فاقد برخی از امکانات از جمله نیروی انسانی لازم برای اجرای مفاد بخشنامه ها هستند. یا شرایط اقتصادی مردم یا شرایط اجتماعی و فرهنگی برخی مناطق اجازه نمی‌دهد که ما بتوانیم نسبت به اجرای تمامی مفاد و دستورالعمل‌های یک بخشنامه دقت نظر لازم را داشته باشیم به این جهت لازم است که کارگروهی متشکل از مسئولان عالی وزارت خانه و استان‌ها تشکیل شود تا حجم انبوه بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از ادارات و ارسال به مدارس را کاهش دهند و به این وسیله بتوانند مدیران مدارس را بر اساس آن معیارهای گفته شده و نوشته شده در ابتدای سال تحصیلی ارزیابی کنند. بسیاری از بخشنامه‌ها ضرورتی نداشته و افرادی که اقدام به چنین کاری می کنند جز آنکه وقت همکاران واحدهای آموزشی را می‌گیرند و آن ها را از خلاقیت و نوآوری باز می دارند کار دیگری پیش نمی‌برند. امیدوارم در ماه‌های آتی استارت کاهش بخشنامه ها و دستورالعمل ها به مدارس زده شود و نتایج پر بار و پر خیر و برکت این تصمیم مهم و مبارک را یک به یک ببینیم و بر این اقدام ارزنده به 
خود ببالیم.

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما