امروز، دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

تاریخچه کوتاه «هارلی-دیویدسون»؛ سازنده دوست داشتنی‌ترین موتورسیکلت های جهان

هارلی-دیویدسون (Harley-Davidson) نه تنها مشهورترین کمپانی موتور‌سیکلت سازی جهان بلکه یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین برندهای تاریخ بشر به شمار می آید. این کمپانی کاملاً آمریکایی کار خود را در سال ۱۹۰۳ و در طلوع «عصر موتور» آغاز کرد. دو دوست با همراهی هم، دوچرخه ها را با یک موتور متفاوت و جدید ترکیب کردند. اسب ها هیچ وقت این خودرو جدید را فراموش نخواهند کرد. به سرعت به ۱۱۶ سال بعد می رویم و می بینیم که ارزش کمپانی هارلی-دیویدسون ۹ میلیارد دلار است. این بدان معنا نیست که صد و اندی سال اخیر برای این کمپانی بسیار هموار و بدون فراز و نشیب بوده است. هارلی-دیویدسون با عبور از دو جنگ جهانی و پشت سر گذاشتن یک رکود فلج کننده اقتصادی توانسته است به این جایگاه دست یابد.
 اکنون اما چالش های جدید فرا رسیده‌اند و مت لواتیچ، مدیر عامل این کمپانی، در مواجهه با کاهش فروش در ایالات متحده، قصد دارد فروش این برند موتور‌سیکلت را جهانی کرده، موتور‌سواران جوان را جذب کرده و با سیاست های دونالد ترامپ که شمشیری دو لبه برای این کمپانی بوده مقابله کند. در ادامه این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه بیندازیم به تاریخچه و مسیر طولانی کمپانی هارلی-دیویدسون به عنوان بزرگترین و مشهورترین کمپانی 
موتورسیکلت سازی در جهان.
 در سال ۱۹۰۱، ویلیام هارلی ۲۱ ساله طراحی یک موتور که می توانست روی یک دوچرخه نصب شود را به اتمام رساند.
در سال ۱۹۰۳، ویلیام هارلی و آرتور دیویدسون کمپانی هارلی-دیویدسون را تأسیس کردند که از ترکیب نام خانوادگی آن ها تشکیل شده بود. والتر، برادر ویلیام، اولین رئیس هارلی-دیویدسون و از اولین مسابقه دهندگان با موتور ساخته این کمپانی بود.
 اولین موتور‌سیلکت های هارلی-دیویدسون در واقع تنها دوچرخه‌هایی بودند که موتورهایی خاص روی آن‌ها نصب شده و برای مسابقات سرعت مورد استفاده قرار می گرفتند. در ۴ جولای ۱۹۰۵، یکی از موتورهای این کمپانی با زمان ۱۹ دقیقه و دو ثانیه برنده یک مسابقه سرعت به مسافت ۱۵ مایل در شیکاگو شد.
 در سال ۱۹۰۶، کارگاه تولید موتورها به یک فضای بزرگ تر ۲۸ در ۸۰ فوتی تغییر کرده و تعداد کارگران آن به ۶ نفر تمام وقت افزایش یافت. همچنین اولین کاتالوگ این کمپانی نیز در همین سال به چاپ رسید. در سال ۱۹۰۷، کمپانی هارلی-دیویدسون به عنوان یک کمپانی دارای سهام به ثبت رسیده و سهام آن به طور مساوی بین ۴ نفر سازنده آن تقسیم شد. همچنین تعداد کارگران نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر شده و به ۱۸ نفر افزایش یافت. فضای کارگاه نیز دو برابر شده و خرده فروشی آغاز شد هر چند تمرکز اصلی بر منطقه نیو‌انگلند بود. همچنین در همین سال بود که ویلیام دیویدسون، برادر آرتور و والتر دیویدسون، از شغل خود در راه آهن میلواکی استعفا داده و به برادرانش پیوست.
 در همین سال بود که اولین موتورسیکلت این کمپانی به اداره پلیس دیترویت فروخته شد. در سال ۱۹۰۹، کمپانی هارلی-دیویدسون که اکنون ۶ ساله شده بود اولین موتور‌سیکلت خود با موتور v-twin را معرفی کرد. این موتور ۷ اسب بخار توان تولید می کرد. در سال ۱۹۱۰ لوگو مشهور «Bar & shield» برای اولین بار روی موتورها نصب شده و یک سال بعد به ثبت رسید. برندگان هفت مسابقه موتور‌سواری در ایالات متحده در این سال همگی سوار بر موتورهای هارلی-دیویدسون بودند. در سال ۱۹۱۲ اولین فروش خارجی موتورهای این کمپانی صورت گرفت و تعدادی از محصولات این شرکت به ژاپن فرستاده شدند.
 در همین سال بود که عملیات ساخت دفتر مرکزی این کمپانی در ۶ طبقه در میلواکی آغاز شد. در سال ۱۹۱۷ دستکم یک سوم تمام موتور‌سیکلت های تولیدی این کمپانی به ارتش ایالات متحده فروخته می شد. در همین سال فروش دوچرخه‌ای این برند نیز آغاز شد.
 در سال ۱۹۱۸ نیمی از تولیدات این کمپانی توسط ارتش ایالات متحده که در جنگ جهانی اول حضور داشت خریداری می شد. با پایان جنگ، برآورد شد که بیش از 000/200 دستگاه موتورسیکلت توسط ارتش این کشور مورد استفاده قرار گرفته که اکثر آن ها متعلق به کمپانی هارلی-دیویدسون بوده‌اند.
 در سال ۱۹۲۰ این کمپانی به بزرگترین تولید کننده موتور‌سیکلت در جهان تبدیل شد و محصولات آن در بیش از ۶۷ کشور جهان به فروش می رسید. در سال ۱۹۲۵ جو پترالی، شروع به استفاده از 
موتور‌سیکلت های این برند در مسابقات موتورسواری مسیرهای خاکی کرد و به یکی از 
موفق‌ترین موتور سواران تاریخ این مسابقات تبدیل شد. در سال ۱۹۳۲ اولین موتورسیکلت سه چرخ این کمپانی عرضه شد که مورد توجه نیروهای پلیس قرار گرفت.
 در سال ۱۹۴۱ ایالات متحده وارد جنگ جهانی دوم شد و ساخت موتور‌سیکلت های غیرنظامی متوقف گردید تا تمام توان هارلی-دیویدسون در زمینه ساخت موتورسیکلت های نظامی به کار گرفته شود. در طول جنگ، این کمپانی بیش از 000/60 دستگاه موتور‌سیکلت نظامی برای ارتش ایالات متحده تولید کرد و با پایان جنگ، تولید موتورسیکلت های غیرنظامی از سر گرفته شد. در سال ۱۹۵۳، کمپانی موتورسیکلت سازی Hendee که 
موتورسیکلت های برند Indian را تولید می کرد تولید محصولات خود را متوقف کرده و هارلی-دیویدسون برای ۴۶ سال آینده به تنها کمپانی تولید موتورسیکلت در ایالات متحده تبدیل شد.
 الویس پریسلی جوان در سال ۱۹۵۶ سوار بر یکی از موتورهای هارلی-دیویدسون روی جلد مجله موتور سواری The Enthusiast که متعلق به این کمپانی بود قرار گرفت. در سال ۱۹۷۰، یک 
موتور‌سوار مسابقه‌ای به نام کال ریبورن، رکورد سرعت موتورسیکلت را شکست و از سرعت ۲۶۵ مایل بر ساعت گذشت. یک سال بعد اولین اسنوموبیل این کمپانی نیز تولید شد.
 دو جنگ جهانی به هارلی-دیویدسون کمک کرد که تصویر این برند از آزادی که هنوز هم به خاطر آن شهرت دارد را شکل داده و تثبیت کند. این کمپانی در هر دو جنگ جهانی برای نیروهای نظامی 
موتور‌سیلکت تولید می کرد. موتور‌سیلکت های این برند به خاطر عملکرد و ظاهرشان اعتباری غیرقابل رقابت برای خود کسب کردند. در این تصویر مالکوم کمپبل را سوار بر یک موتور هارلی دیویدسون در سال ۱۹۳۵ می بینیم که رکورد سرعت روی زمین جهان را در آن روزگار در اختیار داشت.
 بعدها رابرت کریگ نیول از موتورهای هارلی XR-750 در پرش های بدلکاری بسیار معروف خود استفاده می کرد و در ادامه تصویر شورشگرانه این برند توسط پیتر فوندا، دنیس هوپر و موتورهای هارلی-دیویدسون خاص آن ها که در سال ۱۹۶۹ در برنامه «Easy Rider» به جاده زدند تقویت شد. هوپر سال ها بعد سوار موتور پیتر فوندا شد که عکس آن را در ادامه می بینید. امروزه نیز هارلی-دیویدسون به خاطر موتورسیکلت های بزرگراهی خود شناخته می شود که می تواند قیمتی بیش از 000/40  دلار داشته باشند. جامعه موتور‌سواران هارلی-دیویدسون بسیار گسترده و بزرگ است اما آن ها در نقاط مختلف ایالات متحده و بخصوص در داکوتای جنوبی دور هم گرد آمده و با یکدیگر مسابقه می دهند.
 دفتر مرکزی این کمپانی هنوز هم در شهر میلواکی قرا دارد. دو کارخانه، یکی در ویسکانسین و دیگری در پنسیلوانیا، موتورهای افسانه‌ای دوگانه و تمام موتور‌سیلکت های هارلی-دیویدسونی که در سراسر آمریکا و جهان فروخته می شود را تولید می کنند. در سال های رکود اقتصادی، این کمپانی با بالا رفتن سن مشتریان و کاهش خریداران موتورسیکلت در ایالات متحده روبرو شد. بعد از آن نوبت به ظهور دونالد ترامپ و  جنگ های تجاری او و انتقادهای او از این کمپانی بر سر انتقال کارخانجات تولیدی خود به خارج از کشور رسید.
 با این وجود مدیرعامل کنونی هارلی-دیویدسون یکی از سرسخت‌ترین مدیران این عرصه است و کمپانی او به خوبی برای آینده آماده می شود. جدیدترین محصول این کمپانی به نام LiveWire که یک موتور‌سیلکت تماماً الکتریکی است امسال رونمایی خواهد شد. همچنین این کمپانی در حال ساخت موتورهایی با جثه کوچکتر برای جلب توجه موتور‌سواران جوان‌تر است. با این وجود، کمپانی هارلی دیویدسون همچنان به ساخت موتورهای کلاسیک کروزر برای رقابت با برند Indian که یک از رقبای تاریخی و اصلی هارلی-دیویدسون است ادامه می دهد.
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما