امروز، شنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۸

نگاهی گذرا به برخی عناوین مقالات علمی، پژوهشی «استاد دکتر عبدالعظیم کریمی»

سید محی الدین حسینی ارسنجانی- تماشا
اشاره:
آشنایی بنده با استاد دکتر عبدالعظیم کریمی و آثار و افکار او که از خوبان روزگار و از مفاخر زمانه ماست به بیش از ربع قرن پیش مربوط است. درست زمانی که  در تربیت معلم مشغول فراگیری علوم تربیتی بودم و در بعد از استخدام در آموزش و پرورش در بسیاری از سلسله جلسات و تجمعاتی که از این استاد محبوب برای سخنرانی در شهر شیراز دعوت به عمل می آمد نیز توفیق حضور و درک محضرشان داشتم. اما چندی پیش به واسطه لطف و محبتی که دوست عزیز و گرامی 
علی ویس کریمی پیشکسوت تعلیم و تربیت و از بازنشستگان آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز به اینجانب داشته و از طرفی دوستی قدیمی و نزدیکی با دکتر عبدالعظیم کریمی دارند به صورت تلفنی، همصحبتی با وی میسر شد و باب رفاقت بهتر و آشنایی نزدیک تر اینجانب با حضرت استاد دکتر کریمی و بنا بر آن شد تا اینجانب مثل قبل دست ارادت خود را به این استاد فرزانه و اندیشمند که متخلق به اخلاق و متعهد و پایبند به اصول و مبانی دینی است بیش از پیش نمایان دارم به این امید که از محضر پرفیض این درد آشنای روزگار در سلسله جلسات آموزش خانواده اولیای شهر شیراز و استان فارس بیشتر از گذشته دعوت به عمل آوریم. با آرزوی تحقق این امید و همچنین با تقدیر و تشکر از محضر وی که با لطف و بزرگواریشان علی رغم میل باطنی که حاضر به رسانه ای شدن فعالیت‌ها، آثار، نوشتار، گفتار و افکارشان نبودند، با کسب تکلیف از وی چند شماره از صفحه «مکتبخانه» روزنامه تماشا به معرفی آثار و عناوین مقالات فراوانشان در حوزه تعلیم و تربیت اختصاص خواهد یافت.
* عبدالعظیم کریمی کیست؟
استاد دکتر عبدالعظيم كريمي روانشناسی بزرگ و صاحب نظری آزاداندیش در مسائل تعلیم و تربیت است. وی متولد۱۳۳۵، دكترای روان شناسی، عضو هيأت علمي پژوهشگاه تعليم و تربيت، دانشيار دانشگاه و پژوهشگر قابل اما متفاوت از دیگر اندر حوزه فعالیت های تربیتی  است. دکتر کریمی افزون بر شصت عنوان کتاب پرفروش با تجدید چاپ های 
فراوان و صدها عنوان مقالات ارزنده علمی، پژوهشی در
زمینه های روان‌ شناسي کودک و نوجوان و تعليم و تربيت ایرانی، اسلامی دارد. معظم له بزرگیست پُردان و اندیشمندی است صاحب ایده و نظریه که آثار و تألیفا ت و گفتارها و نوشتارهای او بر سرزبان ها و در اندیشه فعالان تعلیم و تربیت است. آثار قلمی این استاد بلند پایه دانشگاه و چهره نامدار علم، چراغ راه درماندگان عشق و بینوایان علم است او صبورانه به دنبال یافتن راه حل هایی برای نجات یافتن فرزندان وطن و دانش آموزان ایرانی از مخمصه های پرپیچ و خم زندگی روزمره و... است. در اینکه چرا وی در میان انبوه صاحب نظران و مدعیان عرصه علم اندوزی و علم آموزی شهره عام و خاص گردیده حرف و سخن و نقل قول ها 
فراوان و البته متفاوت است. نخست اینکه دکتر عبدالعظیم کریمی از نظر فردی و شخصی انسانی متفاوت و دارای روحیات خاص خود از جمله تواضع و فروتنی است و دوم اینکه انسانی به غایت صبور و متوسل و متوکل به لطف و مدد الهی است. خمیرمایه وجودی این انسان شریف، مذهب و اعتقادات دینی است و لذا خود فردی تربیت یافته، شاگرد مکتب پربار مولایش علی(ع) و مومنی خودساخته از جهات گوناگون است که هرگز به دنبال طرح نام و شهرت طلبی نبوده و نیست و حاضر هم نبوده و نخواهد بود که «نان» را به هر نرخ و به هر شیوه خورد. اما ویژگی متفاوت و اساسی او با دیگرانی از جنس وی که هم به نوعی تحصیلات و هم به نحوی 
موقعیت های شغلی شبیه به وی دارند، در نوع نگاه او به مسائل تعلیم و تربیت است. کتاب ها و تألیفات، مقالات و پژوهش های دکتر عظیمی واقعیات جامعه امروز ما را به تصویر می کشاند نه مثل برخی از نویسندگان و مؤلفان حوزه تعلیم و تربیت که کتاب‌هایی را با شیوه رونویسی از روی دست این و آن تهیه و تدوین نموده و به بازار نشر می سپارند! دکتر عظیمی از آنجا که خود به صورت مستقیم و عینی در مواجهه با مسائل تعلیم و تربیت کشور بوده و از ریز تا درشت مشکلات موجود را لمس و از جزئیات و کلیات آموزش و پرورش ایران باخبر است، بررسی‌ های بسیار عمیق و موشکافانه وی در زمینه‌های گوناگون تعلیم و تربیت و به ویژه استفاده بهینه از گنجینه های ارزشمند ادبیات فارسی  و بهره مندی از اشعار شاعران نامداری همچون حافظ و سعدی و مولوی در گفتار و نوشتارش باعث رونق مطالعه آثارش گردیده است. استاد کریمی در طی افزون بر نیم قرن تحقیق و مطالعه و نویسندگی و پژوهش امروز مریدانی سخت از داخل و خارج از حوزه تعلیم و تربیت کشور دارد که سرمایه ای ارزشمند برای وی محسوب می گردند. تحلیل و بررسی های وی در زمینه نظریات مکاتب شرقی و فکری او یک صاحب نظر و اندیشمند صائب در این زمینه معرفی کرده است، چه بسیار از نوشتارها و گفتارهای فعالان  تعلیم و تربیت که به دل ها ننشیند امّا مطالب ناب استاد دکتر عبدالعظیم کریمی چون متفاوت از مطالب دیگران است و از سویدای دل گفته و نوشته می شود لاجرم بر دل ها می نشیند. او هرگز در اندیشه  افزودن تعداد عناوین و آثارش نبوده و به نوعی بر اساس ضرورت ها و موقعیت های جامعه، کتاب ها و آثارش را تألیف و تدوین و منتشر نموده و می نماید.این استاد بزرگوار مطالبی را که بعضاً با دیدگاه و یا با نظرات برخی از مسئولان اجرایی حوزه تعلیم و تربیت خوشایند نبوده را صادقانه و شجاعانه مطرح کرده و می کند و تنها کسانی که دستی بر آتش دارند و درد این جامعه را نیز به خوبی می دانند با وی همراه و نظراتش را به دیده جان 
می خرند و با مطالعه آثارش به خوبی به آنچه که وی در  متون خود آورده پی می برند. به عبارت ساده‌تر مطالب و گفتار وی و متون تربیتی او تکراری و کلیشه ای نبوده بلکه او با مطالعات گسترده در حوزه دین و علم توانسته علاوه بر آنکه ارتباطی صمیمانه و منطقی بین روانشناسی غربی و اسلامی به وجود آورد تفاوت ها و تقابل‌های هر دو را نیز  به صورتی ظریف و غیرمستقیم به دوستداران تعلیم و تربیت  بفهماند. شخصیتی چون دکتر کریمی با مطالعه در آثار بزرگان تعلیم و تربیت ایران همچون دکتر علی شریعتی، شهید مرتضی مطهری، استاد دکتر علی شریعتمداری، استاد دکتر غلامحسین شکوهی، دکتر عیسی صدیق، میرزاعلی اصغرخان حکمت و... از هر خرمنِ علمی، خوشه ای برچیده و هم اینک همچون درختی پرشاخ و برگ و پرثمر، یاران و شاگردان و تربیت یافتگانی بسیار دارد. حضور ارزشمند دکتر کریمی در سمت مدیریت اجرایی و حساس پروژه های 
بین المللی تیمز (timss) و پرلز(plrls) در ایران باعث تحول در چنین آزمون های استاندارد و جهانی و ارتقای چنین اقداماتی شده است. دفتر کار وی در تهران به نشانی: خيابان استاد نجات اللهي، خيابان سپند شرقي، پلاك 26، طبقه دوم، مركز مطالعات بين المللي تيمز و پرلز خانه امید محققان و اهل نظر و عموم دوستداران اوست. اینجانب ضمن آرزوی توفیقات الهی برای این استاد برجسته دانشگاه و صاحب نظر مسائل تعلیم و تربیت کشور، در بخش نخست از معرفی وی به ذکر قسمت اول از عناوین مقالات و پژوهش های وی 
می پردازیم و در شمارگان بعدی روزنامه «تماشا» سایر عناوین آثار و مقالات و تحقیقات و پژوهش های او را به شما خوانندگان گرامی و مخاطبان دیرآشنای تماشا معرفی خواهم کرد. 
* عناوین برخی مقالات استاد دکتر عبدالعظیم کریمی:
1- رابطه‌ رشد نواحي‌ مختلف‌ مغز با رشد شناختي‌ اطلاعات‌ علمي‌ 20 و 21 ششم‌ اسفند 1370
2- نقش‌ تعاليم‌ مذهبي‌ در آرامش‌ رواني‌ ماهنامه‌ تربيت‌ نخست‌ دهم‌ مهر 1373
3- ميزگرد جوانان‌ جامعه‌ و ارزش ها(1) ماهنامه‌ تربيت‌ نخست‌ دهم‌ مهر 1373
4- نقش‌ خود رهبري‌ و خود نظم‌ جويي‌ در تربيت‌ عقلاني‌ كودك‌ مجموعه‌ مقالات‌‌ سمپوزيوم‌ ــــ آبان‌ 1370 انتشارات‌ تربيت‌
5 - آيا تعليم‌ از تربيت‌ جداست اطلاعات‌ ــــ مرداد 73 3/6/73
6- رديابي‌ حافظه‌ در دوران‌ جنيني همشهري‌ ـــ تير ماه‌ 73 23/4/73
7- وابستگي‌، مانع‌ تربيت‌ است اطلاعات‌ 20269 مرداد 73 27/5/73
8 - مراقبت‌هاي‌ عاطفي‌ در نوزادان‌ پيك‌ ماما 30 و 31 بهار و زمستان‌ 74 فصلنامه‌
9- چرا كودك‌ شما بي‌اشتهاست‌؟ همشهري‌ 6، 73 آذر
10- بررسي‌ تحول‌ ظرفيت‌ عملياتي‌ و رابطه‌ آن‌ با تحول‌ قضاوت‌ اخلاقي‌ فصلنامه‌ تعليم‌ و تربيت‌ 26، 70 تابستان‌
11 - تحول‌ رفتار دزدي‌ در كودك‌ تربيت‌ دوم‌ ششم‌ آبان‌ 69
12- عوامل‌ رواني‌ بي‌اشتهايي‌ در كودكان‌ اطلاعات‌ علمي‌ 14 هفتم‌ آذر 71
13- رابطه‌ تحول‌ اخلاقي‌ با تحول‌ شناختي‌ كودكان‌ تربيت‌ تابستان‌ هفتم‌ 71
14- رابطه‌ تحول‌ اخلاقي‌ با تحول‌ شناختي‌ در كودكان‌ تربيت‌ اول‌ هشتم‌ مهر 71
15- مفهوم‌ مرگ‌ در تردد كودكان‌ رشد معلم‌ 9 11 خرداد 71
16- تحول‌ مفهوم‌ دروغگويي ‌در كودكان ‌(با تأكيد بر جنبه‌ روان‌شناختي ‌آن‌) تربيت‌ دهم‌ هشتم‌ تابستان‌ 72
17 - تحول‌ مفهوم‌ مرگ‌ در نزد كودكان‌ و نوجوانان‌ تربيت‌ دهم‌ هشتم‌ تابستان‌ 72
18- هشتاد نكته‌ تربيتي‌ در تربيت‌ ديني‌ كودكان‌ تربيت‌ دهم‌ 73 -72
19 - نكات‌ تربيتي‌ در بكارگيري‌ روش‌ تشويق‌ در تعليم‌ و تربيت‌ تربيت‌ اول‌ 72 مهر 72
20 - بحثي‌ درباره‌ جايگاه‌ فعاليت هاي‌ پرورشي‌ در نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه تربيت‌ 3 10 آذر 73
21 - بهداشت‌ رواني‌ كودك‌ در مقابله‌ با استرس‌ فقدان‌ تربيت‌ دهم‌ 73 تابستان‌ 73
22 - تربيت‌ چه‌ چيز نيست‌؟! اطلاعات‌ ـــ 73، 2/4/73
23- اندر ضرورت‌ تربيت‌ خاموش تربيت‌ 9 9 خرداد 73
24 - جايگاه‌ هدايت‌ تحصيلي‌ در نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ و ارتباط‌ آن‌ با سيستم هاي‌ توسعه‌ كشور (اول‌ و دوم‌) اطلاعات‌ ـــ 73، 12/8/73
25- گستره‌ ارزش ها در چرخه‌ تحول‌ رواني‌ ـ اجتماعي‌ خلاصه‌مقالات‌سمپوزيوم‌ سوم‌ آبان‌ 1371 ـــ
26 - بررسي‌ استدلال‌ قضاوت‌ اخلاقي‌ افراد در برابر سرنوشت‌ محتوم‌ بيماران‌ رو به‌ مرگ‌ (آتانازي‌) كنگره‌ اخلاق‌ پزشكي‌ اولين‌ تابستان‌ 72 انتشارات‌
27- تربيت‌ كردن‌، مانع‌ تربيت‌ شدن‌ است‌! اطلاعات‌ ـــ 23/4/73 ـــ
28- پول‌ تو جيبي‌ آري‌ يا نه‌ رسالت‌ ـــ تابستان‌ 74 گفتگو
29 - رابطه‌ ميان‌ رشد اخلاقي‌ و شناختي‌ كودكان‌ 4 تا 8 ساله‌ سمپوزيوم‌ جايگاه‌ تربيت‌ ـــ آبان‌ 1370 ـــ
30 - جايگاه‌ نوجواني‌ در گستره‌ تحولات‌ رواني‌ ـ زيستي‌، اجتماعي‌ سمينار مسائل‌ جوانان‌ و نوجوانان‌ ارديبهشت‌ 72 دانشگاه‌ آزاد اصفهان‌ خوارسگان‌
31- زندگي‌ با سپرده‌هاي‌ متروك‌ همشهري‌ ـــ مهرماه‌ 73 28/7/73
32- گفتن‌، آموزش‌ دادن‌ نيست‌! اطلاعات‌ ـــ مهرماه‌ 73 28/7/73
33- مراقبت‌هاي‌ عاطفي‌ در نوزادان‌ (قسمت‌ 4) پيك‌ ماما 28 و 29 بهار و تابستان‌73 فصلنامه‌
34- اهميت‌ نقش‌ اخلاقي‌ پرستاران‌ در مراقبت‌هاي‌ عاطفي‌ نوزادان‌ كنگره‌ سراسري‌ اخلاق‌ پرستاري‌ مهرماه‌ 73 خلاصه‌ مقالات‌
35- تشويق‌ بيروني‌، مانع‌ خودانگيختگي‌ است‌ (قسمت‌ دوم‌) رشد معلم‌ 3 آذر 1373 ـــ
36- «تربيت‌ عاريه‌اي‌» مانع‌ از تربيت‌ طبيعي‌ است. اطلاعات‌ ـــ مهر ماه‌ 73، 14/7/73
37- در تربيت‌ از تب‌ حرف‌ بازايستيم‌ اطلاعات‌ علمي‌ ـــ 73 آذر
38- تشويق‌ مانع‌ خودانگيختگي‌ است‌. (قسمت‌ اول‌) رشد معلم‌ 2، 13 آبان 73
39 - ميز گرد جوانان‌، جامعه‌ و ارزش ها(2) تربيت‌ 2 10 آبان 73
40 - مقابله‌ رواني‌ كودك‌ با استرس‌ فقدان‌ تربيت‌ 10 تابستان 73 ـــ
41- مراقبت‌هاي عاطفي (3) پيك ماما 29، 10 بهار و تابستان 73
42 - ارزش ها در تعليم‌ و تربيت‌ فرهنگ‌ آفرينش‌ اول‌ 25،
11/8/73
43- هشدارها و نكته‌هاي‌ تربيتي‌ (تربيت‌ از زاويه‌هاي‌ ديگر) كتابچه‌ ـــ 1374 انجمن‌اولياومربيان‌
44- حافظه‌ در دوران‌ جنيني‌ و نوزادي‌ 4 9 اطلاعات‌ علمي‌ 4 9 بهمن‌ 73
45 - ذهن‌ مدرسه‌اي‌ نشده‌ اطلاعات‌ 20409، 1373 13/11/73
46- تربيت‌ جذبه‌اي‌ اطلاعات‌ ـــ 1373، 20/11/73
47 - در تربيت‌ از تب‌ حرف‌ بازايستيم‌ (6) تربيت‌ سال‌ نهم‌ 2 سال‌ 73
48- اضطراب‌ پيش‌ از تولد اطلاعات‌ 11 سال‌ نهم‌ شهريور 73
49- تربيت‌ كردن‌ مانع‌ تربيت‌ شدن‌ اطلاعات‌ 20421 تيرماه 73 23/4/73
50- گستره‌ كاركرد مشاوره‌ در نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ اطلاعات‌ 20258 مرداد 73 ـــ
51- خانه‌، مدرسه‌... ابرار ـــ مهر 73 مصاحبه 10/7/73
52- نكات‌ تربيتي‌ در بكارگيري‌ روش‌ تشويق‌ و تنبيه‌ ماهنامه‌ تربيت‌ سال‌ نهم ‌ اول‌ مهر 72 ـــ
53 - جايگاه‌ تربيت‌ در نظام‌ جديد ماهنامه‌ تربيت‌ سال دهم سوم آذر ماه 73 ـــ
54 - به‌ مناسبت‌ سالروز تاسيس‌ امور تربيتي‌ ماهنامه‌ تربيت‌ 1 مهر 73 ـــ
55- انضباط‌ اجتماعي‌ در دانش‌ آموزان‌ ماهنامه‌ تربيت‌ چهارم دي ماه 73 ـــ
56 - چرا كودك‌ شما بي‌اشتها ست روز هفتم‌ ضميمه‌ همشهري‌ 6 آبان 73، 27/8/73
57- تعليم‌ و تربيت‌ وارونه‌ اطلاعات ـــ دي ماه 74، 4/10/74
58- بهداشت‌ رواني‌ كودك‌ در مواجهه‌ با مرگ‌ اطلاعات علمي 2 دهم آذر 74
59 - آموزش‌ مانع‌ خلاقيت‌ است‌ فصلنامه مديريت 2 سوم تابستان 74
60 - تعليم‌ و تربيت‌ وارنه‌ رشد معلم ـــ ـــ سال 74
61- تربيت‌ بيروني‌ مانع‌ تربيت‌ دروني‌ است‌ اطلاعات 20699 19 بهمن 74 ـــ
62- تربيت‌ چه‌ چيز نيست‌ رشد معلم 4 دي ماه 74 ـ
63- گفتگو با نشريه‌ ارزش‌ها پيرامون‌ تعليم‌ و تربيت‌ اسلامي‌ نشريه ارزش ها 2 آبان 75 ـــ
64 - آموزش‌ و پرورش‌ و توسعه‌ فرهنگي خلاصه‌ مقالات‌ حوزه معاونت پژوهشي وزارت ارشاد
65- نقش ايمان در بهداشت رواني اصلاح و تربيت 23 سال دوم آذر 75
66 - موانع فهم تربيت اطلاعات 20910 آبان 75، 17/8/75
67 - زيبايي شناسي و تربيت اطلاعات ـــ سال 75 31/3/75
68 -ملاحظاتي پيرامون تربيت ديني ماهنامه تربيت 7 فروردين 75 ـــ
69 - كاركرد نظام آموزش و پرورش در تربيت اجتماعي رشد معلم 1 مهر 75 ـــ
70 - كاركرد نظام آموزش و پرورش در تربيت اجتماعي رشد معلم 2 آبان 75 ـــ
71- نگاهي تازه به متون كهن (مدرسه ما به اين چار ديوار گوشتي) (1) نگاه 78 آذر 75 ـــ
72 - نگاهي تازه به متون كهن (تعليم وتربيت طلب مدار ...) (2) نگاه 78 آذر 75 ـــ
73 - نگاهي تازه ببه متون كهن (آن را برون انداز واز اين پر شو) (3) نگاه 79 دي 75 ـــ
74- آيا مي‌دانيد؟ (هزار و يك نكته نهفته در تربيت) پيوند 205 آبان 75 ـــ
75- اكسير نگاه در تربيت ماهنامه تربيت 5 بهمن 75، 76-تحول حافظه وهوش خبرنامه پژوهش23بهار75 
77 - چه هراسي دارد تربيت كردن پيوند ـــ دي 75 ـــ
78- آموزش عليه آموزش رشد معلم 6 بهمن 75 ـــ
79- روزه تربيت (چگونه تربيت نكنيم) اطلاعات ـــ رمضان 75، 11/11/75
80-  رسالت معلم, انتقال دانش يا منش رشد معلم 7 اسفند 75 ـــ
81- آدمي از راه كاستن رشد مي‌كند و نه افزودن(4) نگاه 80 دي 75 ـــ
82- تربيت بدون واسطه نگاه 81 بهمن 75 ـــ
83 - هركسي را سيرتي است در تربيت(5) نگاه 82 بهمن 75 ـــ
84- روزه تربيت (چگونه تربيت نكنيم) اطلاعات ـــ رمضان 75، 11/11/75
85- رسالت معلم, انتقال دانش يا منش رشد معلم 6 اسفند 75 ـــ
86 - آدمي از راه كاستن رشد مي‌كند و نه افزودن (7) نگاه 80 دي ماه 75 ـــ
87 - تربيت بدون واسطه (8) نگاه 81 بهمن 75 ـــ
88 - هر كسي را سيرتي است در تربيت (9) نگاه 82 بهمن 85 ـــ
89 تحول حافظه و هوش در كودكان فصلنامه انديشه و رفتار4 بهار 75 مجله روان‌پزشكي
90 - هزار و يك نكته نهفته در تربيت (1) پيوند 205 آبان 75 ـــ
91 - اين علم‌ها همچون پيمودن آب درياست در تاس (13) نگاه 83 اسفند 75 ـــ
92 - تحول حافظه در گذار از دوره پيش عملياتي به ... دورة عمليات منطقي عيني پژوهشنامه آموزشي 23 بهار 75 چكيده تحقيقات
93- تربيت اسلامي فعليت يافتن درون مايه‌هاي فطري ارزش‌ها دوم آبان 75 گفتگو
94 - پنجره‌اي رو به شما آفتاب گردان 779 اسفند 75 26/11/75
95 - باز هم نگاهي ديگر به تربيت اطلاعات 2012 اسفند 75، 26/11/75
96- فراموشي خوب است! كيهان ـــ تيرماه 76 صفحه مدرسه
97 - هنر دوست داشتن كيهان ـــ تيرماه 76 صفحه مدرسه
98- آيا تربيت علم است؟ فصلنامه حوزه و دانشگاه ـــ تيرماه 76 صفحه مدرسه
99- كاشكي تهي بودندي از آن هذيان ها رشد معلم 7 فرويدن 76 ـــ
100- تعليم و تربيت از ياد رفته رشد معلم 8 ارديبهشت 76 ـــ
101- هزار و يك نكته نهفته در تربيت (2) پيوند 211 ارديبهشت 76 ـــ
102 - هزار و يك نكته نهفته در تربيت (3) پيوند 212 خرداد 76 ـــ
103- گفتگو با كيهان پيرامون هدايت شغلي كيهان ـــ 3/3/76 مصاحبه
104- بهترين سخن آن است كه مفيد باشد نه بسيار(10) نگاه 91 تير 76 ـــ
105- اندر حكايت هدايت شغلي نگاه 88 خرداد 76
106- حكمت‌هاي گم شده در تربيت (11) نگاه 87 خرداد 76 ـــ
107- يك قدم از خود فراتر نه تا شادي‌ها بيني (12) نگاه 85 ارديبهشت 76 ـــ
108- گر تو هيچ خط ندانستي تو را خط مي‌آموختم (14) نگاه 90 تيرماه 76 ـــ
109- سؤال نيكو نيمي از علم است كيهان ـــ خرداد 76 صفحه مدرسه
110 - آموخته‌هايي كه در ياد مي‌مانند كيهان ـــ خرداد 76 صفحه مدرسه
111 - بزرگ ترين تفريح كيهان ـــ خرداد 76 صفحه مدرسه
112- انديشه‌آموزي يا انديشه‌ورزي كيهان ـــ خرداد 76 صفحه مدرسه
113 - تأثير تلويزيون بر كودك (گفتگو) ابرار ـــ تيرماه 76 25/4/76
114- اندرستايش جهل! (15) نگاه 91 تيرماه 76 ـــ
115- تربيت از مفروضه‌هاي موهوم تا واقعيت‌هاي موجود رشد معلم 3 آذر 77 ماهنامه
116- يك كنايه و صد اشاره (4) فرزند سالم 16 دي 77 ماهنامه
117- يك كنايه و صد اشاره (5) فرزند سالم 17 بهمن 77 ماهنامه
118- بازگشت به كودكي رشد معلم 4 دي 77 ماهنامه
119- يك كنايه و صد اشاره (3) فرزند سالم 15 آبان 77 ماهنامه
120 - آموختن براي زيستن يا زيستن براي آموختن؟ تربيت 5 بهمن 77 ماهنامه
121- به فرهنگ باشد روان تندرست پيام مشاور 2 زمستان 77 فصلنامه
122- تفكر شهودي در كودكان پژوهسشنامه ادبيات كودك و نوجوان 10 زمستان 77 فصلنامه
123 - خطا محوري بستر درست انديشي حوزه و دانشگاه 14 و 15 بهار و تابستان 77 فصلنامه
124- ذهن آموزش نديده! رشد معلم 7 فروردين 78 ماهنامه
125 -تعليم وتربيت رقابت مدار يا رفاقت مدار؟ تربيت 7 فروردين 78 ماهنامه
126 - تربيت بيروني مانع تربيت دروني است رشد معلم 7 فروردين 78 ماهنامه
127- قلب تربيت نشده! تربيت 10 تابستان 78 ماهنامه
128- موسيقي و تربيت (1) تربيت 8 ارديبهشت 78 ماهنامه
129 - موسيقي و حركات موزون(2) تربيت 9 خرداد 78 ماهنامه
130- راز و رمز شنيدن و گوش فرادادن رشد معلم 1 مهر 78 ماهنامه
131 - تربيت طربناك (1) تربيت فروردين 79 
132- تربيت طربناك (2) تربيت ارديبهشت 79 
133- آموزش و پرورش يكپارچه رشد معلم 4 دي ماه 80 ماهنامه
134- آزاد و تربيت نشريه پژوهش 1 فرودين 82 كانون پرورشي
135 - انشا و بازي مجموعه كتاب‌هاي نگارش 1 نشر لوح زرين
136- ضرورن «پرنكردن» اوقات فراغت نشريه پيوند 285 تابستان 82 نشر پيوند
137 - بررسي نتايج پرلز 2001 فصلنامه تعليم و تربيت بهار 84 پژوهشكده تعليم و تربيت
138- اجتماعي كردن مانع اجتماعي شدن است فصلنامه تربيت اسلامي (قم)  و.....
* برخی عناوين آثار پژوهشی دکتر عبدالعظیم کریمی: 
1- بررسي مراحل تحول شناختي در كودكان 6 تا 14 ساله دفتر مشاوره70 
2- بررسي سلسله مراتب ارزش‌ها در مربيان و دانش‌آموزان دفتر مشاوره71 
3- بررسي مراحل دوست‌يابي در نزد كودكان و نوجوانان، دفتر مشاوره72 
4- بررسي آتانازي و درك مفهوم آن در كودكان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي72 
5- بررسي تحول مفهوم مرگ در نزد كودكان انستيتو روان‌پزشكي72 
6- راهبردهاي عملي در ترازيابي مراحل اخلاقي كودكان، دفتر مشاوره72 
7- بررسي رابطه تحول هوش و حافظه در كودكان 4 تا 8 ساله، دفتر مشاوره73 
8- بررسي حافظه در گذار از دوره پيش عملياتي به دورة عمليات منطقي عيني، دفتر مشاوره74 
9- بررسي توانايي خواندن در كودكان پايه‌هاي چهارم دبستان، پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ 80 مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
10- بررسي‌ اجمالي‌ نتايج‌ ملي‌ و بين‌المللي‌ پرلز 2000پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌83 مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
11- گستره‌ و ابعاد مفهوم‌ خواندن‌ با تأكيد بر مطالعه‌ پرلز 2001 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌83، مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
12- نمونه‌اي از متن‌هاي قابل انتشار آزمون پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌83 مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
13- بررسي اجمالي نتايج مطالعة بين‌المللي پيشرفت سواد خواندن پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
14-( Survey Report (PIRLS 2001 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ تابستان 81 مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
15- Impact of RIRLS in IRAN پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌، تابستان 83، مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
16- بررسي اجمالي نتايج مطالعه بين‌المللي پيشرفت سواد خواندن پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ تابستان  83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
17- بررسي نتايج مطالعه بين‌المللي پيشرفت سواد خواندن پرلز 2001 (ويژة سازمان پژوهش) پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌تابستان 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
18- گزارش اجمالي از عملكرد ده مدرسه برتر در پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌تابستان 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
19- بررسي عملكرد ده مدرسه برتر ايران در پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌زمستان 82مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
20- مجموعه گزارش‌هاي فني پرلز 2001 (ترجمه)پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌زمستان 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
21- گزارش عملكرد دانش‌آموزان ايران در آزمون‌هاي ادبي و اطلاعاتي پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
22- مقايسه نتايج ملي و بين‌المللي پيشرفت سواد خواندن در پرلز 2001 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
23- مطالعة‌مهم ترين عوامل مرتبط با پيشرفت سواد خواندن در پرلز 2001 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
24- گزارش نتايج عملكرد دانش‌آموزان ايراني با عملكرد بالا در مقايسه با دانش‌آموزان با عملكرد پايين در پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
25- گزارش عملكرد دانش‌آموزان ايراني در آزمون‌ هاي ادبي اطلاعاتي پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
26- گستره و ابعاد مفهوم خواندن با تأكيد بر چار چوب مطالعه پرلز پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
27- گزارش تفصيلي (مقايسه بين 35 كشور) جداول و رتبه كشورها در پرلز 2001 براساس متغيرهاي مؤثر و رتبه توسعه يافتگي آنهاپژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
28- يافته‌هاي ديگري از پرلز 2001 (3) بررسي متغيرهاي پيشينه‌ايپژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
29- مقايسه مباني نظري و مفهومي سواد خواندن در پروژه‌هاي PIRLS, PISA, ABCپژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌پاييز 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
30- نظرسنجي اجمالي از دانش‌آموزان ابتدايي پايه چهارم در بارة ترجمه‌هاي اوليه متون آزمون پرلز 2001-پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ پاييز 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
31- گزارش اجمالي مقايسه عملكرد كشورهاي صنعتي و توسعه يافته با ساير كشورهاي شركت كننده در پرلز 2001 براساس شاخص‌هاي توسعه پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،پاييز 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
32- گزارش نتايج عملكرد دانش‌آموزان ايراني با عملكرد بالا در مقايسه با دانش‌آموزان با عملكرد پايين در پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌پاييز 83مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
33- بررسي عوامل مؤثر در سواد خواندن در جوامع صنعتي پرلز 2001پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ پاييز 83- مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
34- گزارش ناظران ملي از اجراي مقدماتي 2006 كيفيت كنترل پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ بهار 84مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
35- گزارش نظرسنجي از دانش‌آموزان در پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 84مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
36- رتبه‌بندي عملكرد دانش‌آموزان ايران در مرحله مقدماتي پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌بهار 84مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
37- نظرسنجي اجمالي از دانش‌آموزان ابتدايي پايه چهارم در باره ترجمه‌هاي اوليه متون آزمون پرلز 2000 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،بهار 84مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
38- ارزيابي چارچوب و ويژگي‌هاي مطالعه پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ تابستان 84مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
39- گزارش اجمالي از عملكرد ده مدرسه برتر در مرحلة مقدماتي پرلز 2006 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
40- گزارش استخراج تنوع و فراواني خطاهاي اجرايي هماهنگ‌كنندگان و مجريان استاني در اجراي مرحلة مقدماتي پرلز 2006 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌- مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
41- گزارش موارد اصلاحي متن‌هاي ترجمه شدة ادبي و اطلاعاتي مرحلة مقدماتي پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌، مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
42- گزارش مراحل اجرايي مرحلة مقدماتي پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
43-گزارش ناظران ملي از اجراي مرحلة مقدماتي پرلز 2006 براساس فرم ثبت مشاهدات كيفيت كنترل اجرا پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
44- گزارش نظرسنجي از دانش‌آموزان شركت كننده در مرحلة مقدماتي پرلز 2006 در باره مواد آزمون پرلز الف: متن‌هاي ادبي ب: متن‌هاي اطلاعاتي پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌، مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
45- رتبه‌بندي عملكرد مدارس شركت‌كننده در مرحلة مقدماتي پرلز 2006 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
46- رتبه‌بندي عملكرد دانش‌آموزان ايران در مرحلة مقدماتي پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
47- بررسي تنوع و فراواني دلايل علاقه‌مندي و عدم علاقه‌مندي دانش‌آموزان نسبت به مواد آزمون مرحله‌مقدماتي پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
48- گزارش مجموعه دستورالعمل‌هاي اجرايي مرحلة مقدماتي پرلز 2006 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
49- گزارش گروه تصحيح و نمره‌گذاري سؤالات پاسخ - ساز مرحله مقدماتي پرلز 2006 (فارسي - انگليسي)پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
50- مهم ترين عوامل پيشينه‌اي مرتبط با عملكرد دانش‌آموزان برتردر مرحله مقدماتي پرلز 2006 پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
51- گزارش نتايج اجمالي در مرحله مقدماتي پرلز 2006 (Almanacs) تحليل سؤالات پاسخ‌- ساز و چندگزينه‌اي ومقايسة ميانگين عملكرد دانش‌آموزان ايران با ساير كشورها پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
52- عناوين طرح‌هاي پژوهشي سواد خواندن در استان‌ها و حوزة ستاديپژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌ مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001
53- گزارش شاخص‌هاي آماري براي تحليل سؤالات در مرحله مقدماتي پرلز 2006پژوهشكده‌ تعليم‌ و تربيت‌،مطالعه‌ بين‌المللي‌ پرلز 2001 و...
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما