امروز، جمعه، ۲ فروردین ۱۳۹۸

مدیران مدارس رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت هستند

مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: مدیران مدارس رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت هستند و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تأکید شده و در برنامه مدرسه محوری مقرر است تا مدیران مدارس به عنوان مجریان این برنامه در کانون اصلی توجه باشند.
دکتر علی عسکر نجفی در جمع مدیران مدارس مرودشت گفت: مهمترین خواسته فرهنگیان این است که آموزش و پرورش به عنوان اولین اولویت کشور در دستور کار قرار گیرد و به نیروی انسانی به عنوان مهم ترین عامل تحول توجه شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده 5 استان کشور با وزیر آموزش و پرورش مبنی برتامین نیروی انسانی مورد نیاز، گفت: بر اساس این تفاهم نامه، امکان جذب و بکارگیری افرادی  که از سال 79 تا 91 در پیش دبستانی های 
دولتی فعال بوده اند و یا در این فاصله زمانی به عنوان سرباز معلمان در آموزش و پرورش مشغول به خدمت بوده اند و همچنین آموزش دهندگان سوادآموزی در بین سال های یاد شده، از مهر آینده فراهم شده و با طی مراحل  جذب، این افراد می توانند در سال تحصیلی آینده وارد چرخه تعلیم و تربیت شوند.
نجفی خطاب به مدیران مدارس حاضر در جلسه، آنها را به عنوان رکن تحول در نظام تعلیم و تربیت معرفی کرد و گفت:  در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر این موضوع تأکید شده و  در برنامه مدرسه محوری مقرر است تا مدیران مدارس به عنوان مجریان این برنامه در کانون اصلی توجه باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: برای تحقق این موضوع لازم است برنامه های مختلفی در راستای اعتلای نظام مدیریتی مدارس در دستور کارقرار گیرد، از آن جمله تعیین صلاحیت حرفه ای مدیران می باشد که در قالب آن با سطح بندی مدیریت مدارس، مدیران با ارتقای صلاحیت حرفه ای، امکان ارتقا به سطوح بالاتر را خواهند داشت.
وی با تأکید بر رعایت اصل شیاسته سالاری، گفت: بر اساس این اصل، مدیران مدارس توسط همکاران فرهنگی در مدارس انتخاب خواهند شد و در این راستا برای اولین بار در شهر شیراز 
سامانه ای طراحی شد که متقاضیان مدیریت مدارس پس از 
ثبت نام، با موفقیت در آزمون  به عنوان مدیر مدارس معرفی شدند.
دکتر نجفی از تعمیم این سامانه در کل استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، رضایتمندی فرهنگیان در زمینه انتصاب مدیران نیز افزایش خواهد یافت.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس استان، گفت: این طرح در مقطع ابتدایی با عنوان تدبیر  و در مقطع متوسطه نیز با عنوان طرح تعالی مدیریت در حال اجرا 
می باشد که برای تحقق آن استانداردهایی تعریف شده که لازم است مدیران، سطح مدارس خود را  بر اساس این استانداردها ارتقا دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین به کمبود آموزش  مهارت های زندگی در آموزش های رسمی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: کنکور به عنوان یک عامل مخرب، نظام آموزشی،  اجتماعی و اقتصادی خانواده ها را تحت تأثیر خود قرار داده و لازم است این نظام آموزشی کنکور محور، تغییر اساسی یابد.
وی افزود: زمانی به این مهم دست خواهیم یافت که نظام آموزشی ما از تک بعدی به چند بعدی متحول شود و این نگرش در مدیران ما تقویت شود که تنها نباید به بعد علمی دانش آموزان توجه کرد، چرا که با این نگرش به آینده آنها جفا می شود.
نجفی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر این مهم تأکید شده که باید به همه ابعاد و ساحت های 6 گانه تربیتی دانش آموزان توجه شود. 
وی تربیت شهروند خوب و کاهش آسیب های اجتماعی را از ثمرات تربیت چند بعدی دانش آموزان دانست و گفت: بر اساس  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش مهارت های اجتماعی در دستور کار نظام تعلیم وتربیت قرار دارد که مصداق آن تبدیل مشق شب دانش آموان ابتدایی به تکلیف مهارت محور می باشد. 
مدیرکل آموزش و پرورش فارس آموزش مهارت های فنی و حرفه ای را دردوره دوم متوسطه در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: در متوسطه اول نیز طرح ایران مهارت در همه مدارس غیردولتی و 10 درصد از مدارس دولتی در حال اجرا می باشد که بر اساس همین نگرش انجام می شود.
وی سیاست دولت را در زمینه مدارس غیر دولتی مبنی بر تقویت آنها دانست و گفت: در استان فارس نزدیک به 15 درصد مدارس غیر دولتی هستند که از میانگین کشوری بالاتر می باشد و هدف ما نیز حمایت از این مدارس به اشکال مختلف، همچون کمک در تأمین نیروی انسانی  و اعصای تسهیلات و زمینه سازی برای تسهیل فرایند دریافت وام از مؤسسات مختلف می باشد. 
نجفی هدف از تأسیس مدارس غیردولتی را تسهیل حضور مردم در آموزش و پرورش و ارائه خدمات بهتر به مردم دانست و گفت: با رعایت استانداردهای لازم در این مدارس، سطح کیفی این مدارس نیز افزایش می یابد.
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما