امروز، جمعه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل شیراز: در طول سال‌های گذشته مردم و مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی به

زهرا مطهری- سرویس اقتصادی
«روزی فردی نام فرزند خود را رستم می گذارد و هنگامی که این پسر بزرگ می شود، پدر هم از نام پسرش که رستم گذاشته می ترسد!»
حتماً شما هم این کنایه را شنیده اید که خودمان یک فرد یا مجموعه را بزرگ می کنیم و در ادامه خودمان از آن فرد یا مجموعه می ترسیم. 
حال این حکایت، حکایت صنعت خودروسازی در کشورمان است که آن را صنعت مثلاً مادر نامیده ایم و حالا زمینه ساز ترس و وحشت در اقتصاد کشور شده است و با وجود ناهنجاری های بسیار، سوءجریانات و عدم شفافیت در عملکرد و مسائل مالی باز هم مجلس و دولت حاضر به برخورد اصولی با این عدم 
شفافیت ها نیستند و اینگونه خودروسازان سال ها است که هر آنچه می خواهند انجام می دهند و خودروهای 
بی کیفیت را با قیمت گران به مردم می فروشند!!! 
اما در یکی، دو سال اخیر دیگر خودروسازان کارد را به استخوان رسانده اند و اقدامات عجیب و بی مانندی انجام می دهند که در هیچ کجای جهان نمی توان مشابه اش را پیدا کرد و اینگونه فریاد برخی نمایندگان مجلس که دلسوز مردم هستند و بعضی کارشناس های اقتصاد را هم بلند کرده اند. 
* تاریخچه صنعت خودروسازی در ایران! 
در اوایل  دهه چهل بود که مونتاژ اتومبیل پیکان در ایران با عنوان کارخانه خودروسازی آغاز شد و در سال 1347 تعداد پیکان مونتاژ این کارخانه به تیراژ دوازده هزار دستگاه در سال رسید و در ادامه مونتاژ اتومبیل های آریا، شاهین و ژیان هم در ایران آغاز شد. تا قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357، تیراژ مونتاژ پیکان توسط ایران خودرو به بیش از چهارصد هزار دستگاه در یک سال افزایش یافته بود. 
اما پس از بهمن 57 و در ادامه درگیر شدن ایران با جنگ تحمیلی هشت ساله صنعت مونتاژ خودرو ضعیف شد تا جایی که در سال 1369 تنها سه هزار دستگاه پیکان تولید شده بود. 
اما در همان سال ها و ابتدای دهه هفتاد علاوه بر بهبود شرایط تولید پیکان، مونتاژ پژو 405 در ایران آغاز شد و با جان گرفتن دوباره ایران خودرو اتومبیل های پاترول، پاژن و رنو 5 نیز تولید گردیدند. 
در سال 1373 شرکت سایپا نیز شکل گرفت که کار خود را با مونتاژ خودرو اقتصادی و ارزان قیمت کره ای پراید آغاز کرد. در طول دهه هفتاد خودروسازان ایرانی گام به گام تیراژ اتومبیل های خود را افزایش می دادند و برخی از قطعات خودروها را طراحی و تولید کردند. همچنین اتومبیل های جدیدی همچون سمند، پژو 206، انواع پراید در ابتدای دهه هشتاد وارد چرخه تولید شد و اینگونه شکوفایی صنعت خودروسازی ایران آغاز شد، به خصوص که تمام طراحی، ساخت قطعات و تولید سمند توسط ایرانیان انجام گردید. 
البته سمند اولیه به نام «خودروی ملی» معایب بسیاری داشت اما در سال 1385 تمام آن معایب و نقص ها مرتفع گردید. اینگونه مدل های مختلف خودرو از سمند LX، سمند SE، سورن، دنا، رانا، سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 141، تیبا، ساینا، پژوپارس، تندر، زانتیا، پی کی، پژو 207 و ... تولید گردیدند که برخی کامل در ایران تولید می شود، بعضی ها را بخشی در داخل و بخش دیگر مونتاژ است و چند مدل نیز تنها در ایران مونتاژ می گردند. 
اما بازار خودرو بعد افزایش نرخ ارز، با مشکلات بسیاری مواجه شده است و خودروسازان پس از نوسانات نرخ دلار، خواستار افزایش قیمت شدند و پیشنهادشان افزایش قیمت به ۵ درصد حاشیه بازار است که ظاهراً برای آن مجوز گرفته‌اند. آنچه از شواهد بازار خودرو و عملکرد شرکت های خودرو ساز داخلی پیداست این است که مافیای بزرگی پشت صنعت خودرو است.
در چند سال اخیر این شرکت ها هر وقت  بخواهند خودرو را گران کنند، عرضه راکم می‌کنند تا قیمت بازار بالا برود و بعد  قیمت خودرو را بالا می‌برند. افزایش قیمت خودرو یک سیاست تکراری است. در گام اول این سیاست خودرو را احتکار می شود یعنی با بهانه کمبود قطعه، انبار می شود و به تبع آن خود به خود 
قیمت های بازار بالا می رود.
در گام دوم لابی ها با این تحلیل که تفاوت سود قیمت کارخانه و بازار به جیب دلال ها می رود، دولت و مجلس را متقاعد می‌کنند که  باید این سود به جیب خودروساز برود و از آن به بعد افزایش قیمت خودرو در نهایت لجام گسیختگی اتفاق می افتد. حال آنکه افزایش قیمت در حالی رخ می دهد که نه تنها خبری از تکنولوژی های روز دنیا در خودروهای تولیدی نیست بلکه هر روز خودروهایی بی کیفیت تر از گذشته به دست مردم می رسد. 
آنچه مسلم است گران کردن خودروهای انحصاری که با پول بیت المال و حمایت تمام  قد دولت به مردم قالب می‌شوند، ظلم مضاعف به مردم است. در همین راستا به سراغ یک کارشناس اقتصادی و رئیس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل شیراز رفتیم و به سخنان نماینده مردم شیراز در مجلس نیز رجوع کردیم تا نظرات آنها را در این خصوص بدانیم.
* رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس: خودروسازهای داخلی پشت جامعه کارگری شاغل در این شرکت‌ها پنهان شده‌اند
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس معتقد است: محروم کردن مردم از تکنولوژی های روز دنیا عملی شبیه به گروگان گرفتن آنها در حوزه اقتصاد  است.
سهراب شرفی در گفتگو با سرویس اقتصادی «تماشا»
در خصوص اینکه چرا مردم علی‌رغم آگاهی از شرایط نابسامان خودروسازی های داخلی و مشخص نبودن زمان تحویل خودروهای ثبت‌ نامی از سوی آنها باز هم به سایت خرید خودرو هجوم آورده و ثبت نام 
می کنند، می گوید: به دلیل تعرفه بالای خودروهای خارجی و انحصاری که در ارائه و عرضه خودرو از سوی دو شرکت ایران خودرو و سایپا ایجاد شده است مردم مجبور به خرید از این شرکت ها هستند.
وی عنوان می کند: محروم کردن مردم از کالاهای با کیفیت جهانی ظلمی است که متولیان حوزه صنعت و معدن از انجام آن در حق مردم ابایی ندارند. محروم کردن جامعه 80 میلیونی از تکنولوژی های جهانی به گروگان گرفتن مردن در حوزه اقتصاد است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه 
می دهد: خودروسازان داخلی که در طول سالیان حیات خود به استفاده از رانت عادت کرده اند همواره به 
رانت هایی که توسط صاحبان قدرت در حمایت از خودروهای داخلی ایجاد می شود بهره می برند.
به اعتقاد شرفی تعطیلی کامل دو شرکت خودروساز داخلی نه تنها به نفع اقتصاد کشور بوده بلکه ادامه فعالیت آنها صرفاً به منزله هدر دادن منابع مالی کشور و ضربه زدن به قشر آسیب پذیر جامعه و استفاده  نادرست از حامل های انرژی، آلوده کردن هوا و مصرف بالای سوخت است. شرکت های مذکور با تولید خودروهای ناایمن بی کیفیت و گران مخلّ آسایش مصرف کنندگان بوده و مجموعه صنعت کشور را زیر سؤال می برند.
شرفی عنوان می کند: خودروهای تولید داخل نه در داخل کشور و نه در خارج قابل رقابت با هیچ محصولی نیستند این محصولات نه تنها به حیثیت صنعت و دانش تولید کالاهای ایرانی ضربه می زند و به عنوان شاه کله صنعت ایران عامل ضربه زدن به حیثیت تولیدات داخلی هستند.
وی با اشاره به اینکه خودروسازهای داخلی خود را پشت جامعه کارگری شاغل در این شرکت ها پنهان کرده اند، می گوید: این تولیدکنندگان به اتکای همین موضوع و با تمسک جستن به اشتغال موجود در این شرکت ها اظهار می دارند که با تعطیلی آنها یک میلیون نفر بیکار می شوند.
اما آنچه مسلم است این است که بیکار شدن یک میلیون نفر از بیمار شدن، تهدید جان و  سرکیسه کردن جمعیت 79 میلیون نفری به مراتب بهتر است، چرا که این خودروها علاوه بر ایجاد آلودگی های محیطی با نداشتن شرایط ایمن و استاندارد عامل مرگ و میر بسیاری از مردم در جاده های کشور هستند.  
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس اذعان 
می کند: فعالیت و تولید دو شرکت خودروساز داخلی نه تنها هیچ مزیتی برای اقتصاد کشور ندارد بلکه آسایش، آرامش و صرفه جویی اقتصادی برای مردم نیز به همراه نداشته است و به جز حیف و میل کردن منابع مالی و حتی جانی مزیتی برای اقتصاد کشور نداشته اند.
به اعتقاد شرفی چنانچه منابع موجود در صنعت خودروسازی کشور به دیگر صنایع کوچک و متوسط علی الخصوص منابع معدنی و فراوری منابع فسیلی و کانی تزریق شود اقتصاد کشور می تواند در دنیا اظهار وجود کرده و آمار قابل توجهی از بیکاری موجود را کاهش دهد.
وی همچنین به هدر دادن منابع ارزی توسط دو شرکت خودروسازی داخلی اشاره می کند و می گوید: 
شرکت های خودروساز داخلی معتقد هستند که وارد کردن خودروهای خارجی همراه با ارزبری بوده و به ضرر اقتصاد کشور تمام می شود در صورتی که این دو شرکت تولیدکننده خودرو خودشان بیشترین ارزبری  را برای اقتصاد کشور به همراه دارند؛ گواه این مهم این است که با افزایش قیمت ارز قیمت خودروهای داخلی نیز بلافاصله افزایش پیدا می کند و این وابستگی صددرصدی خودروهای داخلی به ارز قابل دفاع نبوده و نیست.
* شرفی: دولت میدان را برای قلدرهای اقتصادی باز گذاشته است 
شرفی همچنین در خصوص تفاوت شرایط فعالیت یا عدم فعالیت این دو شرکت بزرگ خودروساز زیر چتر دولت  می گوید: دولت در هیچ موقعیتی ناظر خوبی نبوده و نیست. در نظارت های دولت هیچگاه منافع جامعه در نظر گرفته نشده است. فعالیت یا عدم فعالیت 
شرکت هایی مانند شرکت های خودروسازی زیر چتر دولت توفیری برای اقتصاد کشور و مردم ندارد. دولت میدان را برای قلدرهای اقتصادی باز گذاشته و 
راه های قلدر مآبانه را ترویج می دهد و در مقابل این رویه افرادی که مسئولیت پذیر نیستند میدان را به دست گرفته و در زمینه های مختلف جولان می دهند.
شرفی تأکید می کند: حضور و نظارت دولت در حوزه خودروسازی هیچ تأثیری در ساماندهی این حوزه ندارد چرا که دولت ها خودشان از تصمیمات و خواسته های خودروسازان تأثیر می گیرند و توسط آنها تعیین تکلیف می شوند. وی ادامه می دهد: هر صنعتی که تا امروز زیر نظر دولت بوده نتوانسته موفقیتی کسب کند کما اینکه بسیاری از صنایع ما که زیر لوای دولت هم فعالیت داشته اند امروز تعطیل شده و کار تفکیک زمین های آنها در دست انجام است.
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان می کند: دولت و کسانی که تصمیمات کلیدی برای جامعه می گیرند باید دست از لجاجت برداشته و اجازه دهند مردم خودشان در حوزه اقتصاد تصمیم گیری کنند.
به اعتقاد وی کمپانی ها و سرمایه گذاران حوزه خودروسازی باید آنقدر امنیت داشته باشند که با کمپانی های جهانی وارد مذاکره و مشارکت شده و خودروهایی مطابق با استانداردهای جهانی و قابل رقابت در بازارهای دیگر تولید کنند، با این شرایط دو شرکت خودروساز داخلی مانند امروز میدان داری نکرده و از سر راه اقتصاد کشور کنار می روند. 
وی تأکید می کند تا مادامی که ارتباط برد- برد با شرکت‌های معتبر خودروسازی دنیا برقرار نشود شاهد عقب ماندگی صنعت خودرو از حیث انتقال تکنولوژی و توسعه محصول خواهیم بود. 
وی همچنین یادآور می شود:  کناره گیری دولت  نه تنها در حوزه خودرو بلکه در سایر حوزه ها نیز امری واجب است تا مادامی که دولت در خصوص حوزه های مختلف اقتصادی اظهارنظر کرده و اصول مدیریتی نادرست خود را اجرا نماید اقتصاد پا نگرفته و از بیماری نجات نمی یابد.
* نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی: مردم نیز حق انتخابی به جز خرید خودروهای داخلی ندارند
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در این زمینه در گفتگویی اعلام کرده بود که رانت‌خوار و دلالی در بازار خودرو وجود ندارد و دلال و رانت‌خوار خودِ خودروساز است.
دکتر بهرام پارسایی با اشاره به این که خودروسازان باید خود را در مقام پاسخگو قرار داده و به تشریح این موضوع بپردازند که آزادسازی قیمت خودرو باید با چه مکانیسمی انجام شود، می گوید: اگر با شرایط فعلی که فضایی کاملاً انحصاری است، بخواهیم آزادسازی قیمت‌ها را در بازار خودرو انجام دهیم موضوعی کاملاً اشتباه است.
نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است: بستن مرزهای کشور بر روی واردات خودرو و ایجاد رقابت میان خودروسازان داخلی به معنای وجود رقابت در بازار خودروی کشور نیست؛ چرا که 80 میلیون ایرانی را محکوم می‌کنیم که خودروهای داخلی را به هر قیمتی که خودروسازان می‌گویند باید بخرند. ضمن این که واردات خودرو نیز همواره با تعرفه سنگین همراه بوده است.
وی عنوان می کند: اگر قرار است آزادسازی قیمت در صنعت خودرو وجود داشته باشد، باید اجازه دهیم رقابت در این صنعت به دور از انحصار صورت گیرد، که در این صورت به سمت کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهیم رفت.
دکتر پارسایی یادآور می شود : رفتار کنونی خودروسازان در کشور به‌گونه‌ای است که چون خودروسازان احساس رقابت با یکدیگر نمی‌کنند، تا جایی که امکان دارد قیمت خودرو را افزایش می‌دهند. مردم نیز حق انتخابی به جز خرید خودروهای داخلی ندارند!
وی با تأکید بر این که با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو که انحصار در دست خودروسازان است مخالف هستم، گفت: این نحوه آزادسازی اجحاف در حق میلیون‌ها ایرانی است، و نباید به بهانه حمایت از تولید داخلی قیمت‌ها را در بازار خودرو افزایش دهیم.
وی با طرح این پرسش که آیا با این شیوه از آزادسازی قیمت خودرو، شاهد افزایش کیفیت خودرو و نیز افزایش رضایتمندی مصرف‌کننده خواهیم بود یا نه؟ گفت: طبیعتاً جواب این پرسش‌ها منفی است و حتی طرح این موضوع در شرایط کنونی اشتباه بوده و فریب افکار عمومی برای افزایش قیمت‌ها است.
* رئیس اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل شیراز: مردم برای نخریدن خودروهای بنجل تولید داخل همت کنند 
رئیس اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل شیراز نیز با تأیید  نبود تناسب بین قیمت و کیفیت خودروهای ساخت داخل می گوید: مردم حق دارند از خودروسازان،‌ تولید محصولات با کیفیت‌ را مطالبه کنند. هدایت اله باقری عنوان می کند: خودروسازهای ایرانی به دلایل مختلفی از جمله کیفیت پایین محصولات عرضه شده به بازار، قیمت بالا در مقایسه با سایر محصولات مشابه خارجی، خدمات پس از فروش ضعیف شرکت‌های خودروساز و بسیاری از دلایل دیگر در کورس رقابت با برندهای جهانی عقب افتاده‌اند و نتوانسته‌اند رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی را جلب کنند.
وی اما معتقد است: انحصار در بازار خودرو ایران دست مردم را برای خریدهای متنوع و باکیفیت بسته است؛ مجموعه عواملی منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویه قیمت محصولات شده‌است که دو قطب خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در رأس فهرست انحصار گری قرار دارند. 
* بخشی از آشفتگی‌های بازار خودرو ساخته دست خودروسازان
این فعال بازار خودرو بخشی از آشفتگی‌های بازار خودرو را ساخته دست خودروسازان می داند و می گوید: برای این آشفتگی های ساختگی و دلالی های 
سازماندهی شده نمی‌توان کاری انجام داد چرا که  در آشفتگی های ایجاد شده عده ای با پشتوانه های محکم سودجویی می کنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل شیراز البته از نبود روحیه مطالبه‌گری در مردم و استقبال آنها از تولیدات بی کیفیت داخلی انتقاد می کند و می گوید: در طول سال های گذشته مردم و مصرف کنندگان خودروهای داخلی به خودروسازان اجازه داده اند به هر طریق نادرست با آنها رفتار کنند؛ این رفتارها شامل ارائه محصولات بی کیفیت و بنجل به مردم تا بدقولی در زمان ارائه محصول گرفته و افزایش بی رویه قیمت خودروها بوده است.
باقری با اظهار تأسف از وجود نابسامانی های موجود در بازار خودرو اذعان می کند: مردم ما باید برای نخریدن خودروهای بنجل تولید داخل همت کنند. 
 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما