امروز، جمعه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزار معلم نیازمندیم

سید محی الدین حسینی ارسنجانی- تماشا
رضا کچوئیان جوادی معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه «تماشا» در حاشیه برگزاری همایش نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم فارس در مرکز دانشگاه فرهنگیان استان فارس اظهار داشت: تبدیل دانشسرا به تربیت معلم یک اقدام بسیار شایسته‌ای بود. نگرانی عده‌ای از دلسوزان از برخی تغییر و تحولات در کارکردهای مراکز تربیت معلم  شاید به این دلیل است که در مقطعی، تربیت معلم ها تعطیل شدند. ما ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در سراسر کشور داریم که از سال ۱۳۶۰ و ماقبل از آن تأسیس شده بودند و کار تربیتِ معلم را انجام می‌دادند ولی علی‌رغم همه تلاش‌ها و زحمات فقط ۹۸ مرکز و پردیس تربیت معلم مانده و فعال اند. ۶۴ پردیس و مابقی مرکز هستند و ما در هر استان یک پردیس دختران و یک پردیس پسران را داریم. در هر استانی هم اگر شهرستانی جمعیت بیشتری را تشخیص دادیم که نیاز به تأسیس مرکز آموزش عالی فرهنگیان داشت اقدام می‌نماییم.
* تعطیلی تربیت معلم‌ها در مقطعی از زمان مشکلات بسیاری را به وجود آورد
 وی گفت: گله مندی و ناراحتی عده ای از صاحب نظران و دوستان و همکاران از تبدیل دانشسراها به تربیت معلم نیست بلکه نگرانی از این است که چرا تربیت معلم ها در یک مقطعی از زمان تعطیل شدند و این تهدیدی بود که باعث بروز مشکلاتی برای جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش شد. کچوئیان افزود: ما در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی به دلیل بازنشستگی افزون بر ۳۵۰ هزار نفر نیروی فرهنگی که خروجی ما محسوب می شوند با مشکل جدی مواجه هستیم، زیرا هیچ نیروی ورودی نداریم که جایگزین آنها کنیم. نیروهای صاحب تجربه و تربیت شده که به سن بازنشستگی می رسند و قصد ترک خدمت در موقع زمانی خود را دارند باید افرادی جایگزین برای آنها باشد که ما متأسفانه در این زمینه کوتاهی کرده ایم.یعنی نیروهای کافی را تربیت نکرده ایم که بخواهیم جایگزین این عزیزان کنیم.
* دکتر بطحایی تا حدودی کسری معلم را مدیریت و جبران کرده‌اند
این مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان کشور یادآور شد: جناب آقای دکتر بطحایی مقام عالی وزارت تا حدود بسیاری با ارائه طرح‌های نو این مسئله را مدیریت و به نوعی بخشی از نیاز به معلم درکشوررا جبران کردند و تلاش نمودند، مدت زمان بازنشستگی را به تأخیر اندازند و یا با اجرای طرح‌هایی همچون دعوت از بازنشستگان و نیروهای حق التدریس که کار را رها کرده و بازنشسته شده بودند اقداماتی نموده تا بخشی از کسری نیروی انسانی و معلم مورد نیاز در آموزش و پرورش تأمین گردد.اما اینکه چرا تعداد ۴۰۰ تربیت معلم به ۹۸ مرکز تربیت معلم رسیده خود جای نقد دارد. عده ای می گویند چرا علی رغم نیاز به تعداد بیشترتربیت معلم، زیاد که نشده اند کمتر هم شده اند؟
* توسعه دانشگاه فرهنگیان از اولویت‌های جدی ماست 
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان ساخت: ما داریم تلاش می‌کنیم که چون دیگر عنوان رسمی تربیت معلم را نداریم و بحث توسعه مراکز دانشگاه فرهنگیان مطرح است لذا باید برای راه اندازی حتی یک واحد دانشگاهی شاخص‌های استاندارد و مورد قبول وزارت علوم را رعایت کنیم. نمی‌توان متقاضی ایجاد دانشگاه فرهنگیان بود و بعد گفت ما هم این تربیت معلم ها را احیا می کنیم چون وزارت علوم چنین اجازه ای را به ما نمی‌دهد. از سوی دیگر مشکل اعتباری و مالی در ایجاد فضاهای دانشجویی چه مراکز تربیت معلمی و چه دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و فضاهای موجود دانشگاه فرهنگیان  در اختیار این دانشگاه نیست و جزء املاک وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد.
* طرح ۱۰۰۳۱ برای تأمین ۱۰۰ هکتار زمین اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در ۳۱ استان کشور در حال اجراست
این فعال آموزشی و چهره دانشگاهی در ادامه اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش به ما اجازه داده است که به صورت امانت از فضاهایی که فعلاً در آنها هستیم، استفاده کنیم. طرح ۱۰۰۳۱ دکتر خنیفر از زمان حضورشان در دانشگاه فرهنگیان در حال اجراست و در ۳۱ استان کشور باید ۱۰۰ هکتار زمین برای تأسیس دانشگاه فرهنگیان تهیه شود یعنی در هر استان ۱۰۰ هکتارزمین لازم است. حتی در مواردی که در برخی استان‌ها با مشکل کمبود زمین مواجه باشیم متراژ کمتر از ۱۰۰ هکتار هم مورد قبول ماست زیرا باید برابر مقدار زمین در نظر گرفته شده و عوامل جذب نیرو و سایر مسائل همچون بودجه مربوطه و غیره کار را شروع کرد تا بعد از اخذ بودجه ی تملک، کار ساخت و ساز شروع شود. در بخش تعمیرات هم نمی توانیم اقدامی کنیم زیرا ساختمان‌ها در اختیار آموزش و پرورش است، بودجه ای هم به ما نمی‌دهند که در این باره ما هزینه کنیم یا تجهیزاتی را که داریم تعمیر یا تعویض و یا ساختمان های فرسوده را به نوعی بازسازی و یا تعمیر کنیم. هزینه ای نیست که ما بخواهیم حتی تخت خوابگاهی را که در آن استفاده می کنیم مورد تعمیرات یا خرید قرار دهیم، چون تمام اموال در اختیار آموزش و پرورش است. کچوئیان همچنین تأکیدکرد: دست همه پیشکسوتان و صاحب‌نظران عرصه علم و آموزش خصوصاً مدرسا ن مراکز و کسانی که سال‌های سال در مراکز دانشسرا و تربیت معلم های کشور خصوصاً شیراز و استان فارس کارکرده و سوابق روشن دارند را می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم و نیازمند رهنمودها و هدایت‌ های آنان برای پیشبرد امورمان هستیم.
* دانشگاه فرهنگیان نیازمند تجارب اساتید تربیت معلم‌هاست
وی در پایان بیان داشت: دانشگاه فرهنگیان نیازمند تجارب اساتید تربیت معلم هاست. اینها اندوخته های بسیار ارزشمند و گنجینه های فکری برای نظام تعلیم و تربیت کشورند و 
می توانند با رهنمودهای فکری اندیشه ورزی و خردورزی ایشان به ما که سوابق کمتری نسبت به آنان داریم طرح و ایده داده و راهنمایی یا کمک می کنند تا بتوانیم این دستگاه را بهتر مدیریت و نظارت کنیم. معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان از مدیریت دانشگاه فرهنگیان شیراز جناب آقای دکتر اناری نژاد و همکارانشان که در اجرای برنامه فاخر و ارزشمند  همایش نکوداشت یکصدمین سال تأسیس تربیت معلم در فارس و کشور در شهرشیراز همت نموده و از پیشکسوتان این حوزه یادی کرده و تجلیل و تشکر و اظهار امیدواری کرد: در سال های آتی شاهد تهیه و تدوین دانشنامه تربیت معلم از این استان(فارس و شیراز) و همچنین انتشار کتاب‌ها و مقالاتی از استادان و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در مراکز دانشسراها و تربیت معلم های استان فارس و شهر شیراز باشیم.
 گفتنی است؛ در تاریخ دوشنبه دهم دی ماه ۱۳۹۷ دانشگاه فرهنگیان استان فارس با همکاری و همراهی جمعی از استادان و پیشکسوتان و کارکنان صدیق این دانشگاه و با حضور جمع کثیری از مسئولان عالی استان «همایش باشکوه یکصدمین سال تأسیس تربیت معلم در استان فارس» را در تالار اجتماعات این دانشگاه کوی زهرا برگزار و با ارائه برنامه های مختلف و اهدای لوح تقدیر و تندیس ویژه این همایش از بزرگان عرصه تعلیم و تربیت، رؤسای قبلی مراکز  دانشسراها و تربیت معلم  های استان و پیشکسوتان شاغل در این مراکز تجلیل و تقدیر به عمل 
آورد.

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
  • نام و نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • نظر شما